Nieuwe krachtmeting met titelkandidaat voor FC Volendam

• woensdag, 28 aug 2019

Voor FC Volendam wacht na de verloren topper tegen De Graafschap alweer een nieuwe krachtsmeting met één van de kampioenskandidaten in de Keuken Kampioen Divisie. In het eigen Kras Stadion neemt Het Nieuwe Oranje het op tegen NAC Breda. De aftrap is om 20.00 uur.

Kun je ondanks een 3-0 nederlaag met een positief gevoel van het veld stappen? Ja, dat kan! Was getekend Wim Jonk. De trainer zag zijn ploeg afgelopen vrijdag tegen De Graafschap bij vlagen goed voetbal spelen en opnieuw voldoende kansen creëren. Alleen stond het vizier van de Volendammers niet helemaal op scherp. De Graafschap liet wél zien hoe je kansen afmaakt en dus waren de punten voor de Superboeren. Voor Jonk is de ontmoeting met NAC Breda een mooie test om te zien of het team veerkracht kan tonen. De ploeg uit Breda speelt dit seizoen net als FC Volendam aanvallend voetbal en zal dan ook vol voor de drie punten gaan.

NAC Breda begon dit seizoen voortvarend met negen punten uit drie wedstrijden is samen met De Graafschap koploper in de Keuken Kampioen Divisie. Al ging het in de laatste wedstrijd voor de mannen van trainer Ruud Brood tegen Cambuur Leeuwarden niet altijd even makkelijk. Het werd in eigen huis een zwaarbevochte 1-0 zege voor de Brabanders door een goal van Ivan Ilic.

FC Volendam en NAC Breda stonden al 23 keer eerder tegenover elkaar aan de Dijk. De Palingboeren wisten tot nu toe elf keer te winnen en de Brabanders stapten achtmaal als winnaar van het veld. Opvallend detail is dat beide ploegen nagenoeg altijd, op vijf confrontaties na, scoren tegen elkaar. De grootste overwinning boekten de Volendammers in november 1996. Het werd toen 4-1 met onder andere twee treffers van Ayhan Tumani.

In de laatste vijf edities verloor FC Volendam drie keer, maar vielen de doelpunten wel als rijpe appelen uit de boom. Er werden maar liefst 19 treffers gemaakt. In de laatste editie (2-2) tekende Nick Runderkamp nog voor een wonderschone goal aan met een volley van afstand in de verre hoek. Als we de geschiedenisboeken mogen geloven, mogen de supporters zich opmaken voor een doelpuntrijke avond.

Laatste vijf ontmoetingen

18-05-17 | FC Volendam - NAC Breda: 2-2
Daniel van Son & Nick Runderkamp

30-09-16 | FC Volendam - NAC Breda: 2-1
Kees Kwakman & Kevin van Kippersluis

15-01-16 | FC Volendam - NAC Breda: 1-2
Dylan Mertens

05-10-08 | FC Volendam - NAC Breda: 2-4
Mathieu Boots & Jack Tuijp

05-05-2006 | FC Volendam - NAC Breda: 1-2
Abdelhali Chaiat

De wedstrijd staat onder leiding van de 29-jarige Ingmar Oostrom. Langs de lijn wordt hij geassisteerd door de heren Inia en van Vlokhoven. Kick-off is vrijdagavond om 20.00 uur.

De wedstrijd FC Volendam - NAC Breda is te volgen via het Twitter-account @FCVolendam en de story op Instagram. De hashtag van deze wedstrijd is #volnac.

Historie
Wil je weten hoe de wedstrijden tussen FC Volendam en NAC Breda de afgelopen seizoenen zijn geëindigd? Kijk dan hier!

Tekst: Dennis van Putten