Competities voortaan vroeg van start

• dinsdag, 19 jan 2010

Voetballiefhebbers boeken hun vakantie de komende jaren beter in het begin van de zomer. De KNVB is van plan om het betaald voetbal vroeg van start te laten gaan. In het tweede weekeinde van augustus, of als er een EK of WK op het programma staat, nog een week eerder.

Komend seizoen begint de Eredivisie al op 6 augustus. "Door al vroeg in augustus te starten, willen we de clubs goed voorbereid aan de start van hun Europese campagne laten verschijnen. Het is natuurlijk in het belang van het Nederlands voetbal dat clubs internationaal zo optimaal mogelijk presteren. Het afgelopen seizoen was dat nog wennen voor veel clubs en gemeenten. Door de start van de Eredivisie voor de komende jaren vast te leggen, creeren we duidelijkheid voor iedereen", zegt Gijs de Jong, sinds 1 januari de nieuwe competitieleider, op de website van de KNVB.

Er gaan meer dingen veranderen: minder eredivisiewedstrijden op vrijdagavond en in de Jupiler League wordt niet meer op maandagavonden gespeeld. De Jong garandeert bovendien dat de winterstop komend seizoen een maand zal duren en pas eindigt op 21 januari.

"We gaan niet meer op vrijdagavond voetballen als er in dezelfde week een midweekse interland heeft plaatsgevonden. Nu kan het zo zijn dat een speler op dinsdag in Zuid-Amerika moet voetballen, met een jetlag terugkomt in Nederland en vrijdag alweer aan de bak moet. Dat is natuurlijk geen ideale situatie", stelt De Jong vast. "De Jupiler League bestaat daardoor niet meer uit twintig, maar uit achttien teams. Daardoor zijn er minder speelrondes - we gaan van 38 rondes terug naar 34. De vaste maandagavond speelrondes zullen dan ook uit het programma verdwijnen."

Bron: www.jupilerleague.nl

Speeldagenkalender