Op weg naar rookvrije voetbalstadions

• woensdag, 05 jun 2019

Vanaf het seizoen 2020/2021 zijn alle Eredivisie en Keuken Kampioen Divisie stadions rookvrij. Dat is het doel van het nieuw opgerichte platform rookvrijestadions.nl, opgezet door de initiatiefnemers Eredivisie en de Keuken Kampioen Divisie, in samenwerking met alle 34 betaald voetbalclubs, de KNVB en de Alliantie Nederland Rookvrij (een initiatief van de Hartstichting, KWF Kankerbestrijding en het Longfonds). Met ingang van komend seizoen 2019/2020 wordt er door de clubs die op dit moment nog niet (volledig) rookvrij zijn een ontmoedigingsbeleid gehanteerd.

Supporters komen naar het stadion om te genieten van een voetbalwedstrijd. Zowel rokers als niet-rokers. We vragen aan alle rokers: laat anderen, die er niet voor hebben gekozen, geen nadelige gevolgen ondervinden. Passief meeroken is namelijk ongezond. Supporters kunnen op een tribune, met voornamelijk vaste plaatsen, nu eenmaal niet een andere plek opzoeken.

De actie sluit aan bij de landelijke beweging ‘De Rookvrije Generatie’, die als doelstelling heeft kinderen te laten opgroeien in een volledig rookvrije omgeving. In openbare gebouwen en in de horeca geldt al langer een verbod op roken. Bij Vitesse, Ajax en Almere City FC mag al langer niet meer gerookt worden, PSV wordt met ingang van komend seizoen volledig rookvrij. Tevens zijn de wedstrijden van het Nederlands Elftal en andere vertegenwoordigende elftallen rookvrij, worden in toenemende mate amateurverenigingen rookvrij en komen er ook steeds meer rookvrije vakken in het betaald voetbal.

Een rookvrij stadion geldt zodra het stadion wordt betreden: op alle tribunes, toiletten, horecapunten, trappen, businessruimtes, loges en skyboxen. Waar wél mag worden gerookt, is buiten het stadion. De Eredivisie en Keuken Kampioen Divisie zijn zich ervan bewust dat handhaving op sommige plekken in de stadions lastig zal zijn, maar gaan hiertoe komend seizoen alle nodige voorbereidingen treffen.

Meer informatie is te vinden via www.rookvrijestadions.nl