Meerdere keren per week neemt FC Volendam contact op met partners en sponsors. Niet alleen om te vragen hoe het met hen en het personeel gaat, maar ook welke inspirerende ideeën er bedacht zijn om sterk door de coronasituatie te komen. Die kennis deelt FC Volendam graag met de betrokkenen. De geïnterviewde geeft het stokje vervolgens door aan een andere partner van FC Volendam. Zo ontstaat de FC Volendam corona Q&A estafette. In deze editie Loege Schilder namens Care-IS vermogensbeheer.
Gelukkig zijn we allemaal gezond en zijn er in mijn omgeving geen zware slachtoffers. Ik wil mijn collega’s een groot compliment geven voor hun positieve inzet. De beurzen gingen in de eerste dagen hard onderuit. Daar hebben onze klanten ook last van gehad. In zo’n tijd communiceren we vaker dan normaal. We leggen uit wat er gebeurt op de markten. Wat de gevolgen zijn voor het vermogen op de korte en de lange termijn. Die duidelijkheid zorgt voor vertrouwen en voorkomt verkeerde beslissingen onder druk van emotie.
Wij hebben gekozen om de gesprekken met bestaande klanten digitaal te doen. In het verleden voerden we al een deel van de gesprekken digitaal. Dus het proces was al ingericht. Maar nu wordt dat veel vaker toegepast. Daarnaast werken we half op kantoor, met voldoende afstand, en half thuis.
Onze processen zijn grotendeels digitaal. Daardoor hebben we in voor onze bedrijfsvoering niet zo veel last van de overheidsmaatregelen. Deze maand hebben we een klantenbijeenkomst. Normaal gesproken is dat een fysieke bijeenkomst. Nu gaan we die bijeenkomst via een webinar organiseren.
Wij zijn juist bij de basis gebleven. Wij hebben vooral gefocust op een goed beheer van de beleggingsportefeuille en uitgebreide communicatie. Het was belangrijk om bereikbaar te zijn voor onze relaties. Sommigen hebben daar beperkt behoefte aan, maar anderen willen juist vaker contact.
Beurzen lopen altijd vooruit op de economie. Ondanks de naderende recessie, zijn de koersen in april flink gestegen. Daardoor is een deel van het eerdere verlies ingelopen. De aankomende maanden zal er nog veel veranderen, waardoor de koersschommelingen nog wel een tijdje groter blijven dan normaal. Maar het komt goed. We gaan winnen van het coronavirus. Voor langetermijnbeleggers ontstaan er ook kansen. Wij hebben in maart en april volop nieuwe klanten mogen verwelkomen. Vooral omdat de rente voorlopig rond de 0% blijft.
Hou focus op je product. Verander als het nodig is, maar blijf vooral doen waar je goed in bent. Geef je klant wat extra aandacht. Door er nu voor de klant te zijn, bouw je aan een echte langetermijnrelatie.
Aan Jan Kes van Succes Schoonmaak. Hij is net begonnen in een nieuwe rol en daarna is het bedrijf door de coronacrisis op zijn kop gezet. Ik vraag me af hoe je dat allemaal organiseert.
Bron: FC Volendam