Corona Q&A Estafette: Dirk de Wit Mode

  • zaterdag, 06 jun 2020
  • Leestijd: 4 minuten
  • Bron: FC Volendam

Meerdere keren per week neemt FC Volendam contact op met partners en sponsors. Niet alleen om te vragen hoe het met hen en het personeel gaat, maar ook welke inspirerende ideeën er bedacht zijn om sterk door de coronasituatie te komen. Die kennis deelt FC Volendam graag met de betrokkenen. De geïnterviewde geeft het stokje vervolgens door aan een andere partner van FC Volendam. Zo ontstaat de FC Volendam corona Q&A estafette. In deze editie Tom de Wit namens Dirk de Wit Mode.

Hoe gaat het met jou en de werknemers van Dirk de Wit Mode?

Het gaat goed. Inmiddels zijn we ruim twaalf weken verder en weten we natuurlijk veel meer dan twaalf weken terug. Het begin was spannend, zowel voor ons als onze medewerkers. Wat staat ons te gebeuren, worden er mensen ziek, zullen contracten niet verlengd worden? En hoe gaan we de continuïteit van ons bedrijf waarborgen?

 

Heeft Dirk de Wit Mode noodzakelijke maatregelen moeten treffen om zich te wapenen tegen de coronasituatie?

We hebben direct alle maatregelen getroffen die wij nodig achtten. Financieel als eerste. Wij hebben te maken met seizoenen. De omzet die wij in het najaar genereren gebruiken we om alle binnenkomende goederen voor het voorjaar te financieren. Dat geldt hetzelfde voor de omzet die wij in het voorjaar halen, daar financieren wij weer de goederen mee die in het najaar, vanaf juli, binnenkomen. De omzet viel zo goed als weg in de eerste weken. Toen direct onze huisbankier gebeld, de Rabobank, om ons te helpen. Zij stonden vanaf het eerste moment voor ons klaar. Wij hebben een prognose gemaakt en binnen vier weken gaven zij akkoord voor een financiering. Binnen acht weken stond het zelfs al op de rekening.

In de winkel als tweede. Medewerkers met ziekteverschijnselen bleven thuis. In de winkel hebben we posters, belijning en stickers aangebracht voor de bewustwording. De winkel wordt grondig schoongemaakt en tevens worden de nodige hygiënemiddelen neergezet. Bij drukte zetten we een deurbeleid in, iedere klant krijgt dan een hangertje mee, zodat we precies weten hoe mensen er op een bepaald moment in de winkel zijn.

Als derde de overheidssteun. We hebben de NOW aangevraagd voor de maanden maart, april en mei. En netjes binnen twee weken voor de eerste gestort gekregen. Daarbij de € 4000,- compensatie ontvangen, ook snel, wat bij een ons schrijntje is ten opzichte van de vaste lasten.

 

Hoe zorgt Dirk de Wit Mode ervoor dat ondanks (of juist dankzij!) de situatie alles draaiende blijft?

Na de eerste drie weken zijn we meteen weer gestart met onze marketingactiviteiten die daarvoor even stillagen, omdat niemand wist wat we konden verwachten. Ook hebben wij gezien de ontwikkelingen begin mei een uitgebreide actiekrant bij 300.000 huishoudens geleverd. Dat gaf de omzet een echte boost. De timing was goed en de mensen durfden weer meer naar de winkel. In april haalden we nog 49% van de omzet. In mei was dat alweer 70%. Een positieve ontwikkeling.

 

Welke creatieve ideeën en initiatieven zijn hieruit ontstaan?

Wij zijn ook meteen gestart met het uitwerken van creatieve ideeën, die natuurlijk wel op een stapeltje lagen, maar nog niet uitgevoerd waren. Nu moesten we wel. Personal shopping, één-op-één afspraken, videobellen met onze klanten, advies op maat bij de klanten aan huis. Ook sociale media shopping is interessant. Ook introduceerden we bij diverse restaurants een modecheque bij een afhaalgerecht.

 

Wat zijn de vooruitzichten voor Dirk de Wit Mode in het licht van de aangekondigde en stapsgewijze versoepeling van de intelligente lockdown? Heeft dit versneld positief effect op deze vooruitzichten?

Gezien de ontwikkelingen en het redelijk snelle herstel van de afgelopen periode, verwachten wij voor juni een omzet te halen van 70 tot 85%. We hopen dan vanaf september eigenlijk weer honderd procent te kunnen draaien.

 

Wat zou jouw gouden tip zijn om als bedrijf door deze tijd te komen?

Zorg dat je actief en scherp met de bedrijfsvoering bezig bent, houdt de medewerkers op de hoogte van de ontwikkelingen, blijf zichtbaar en zorg dat je de klanten die nog naar je winkel komen optimaal worden bediend. Er komen altijd betere tijden.

 

Aan welk bedrijf uit het FC Volendam-netwerk geef jij het estafettestokje door?

Wij willen het stokje graag doorgeven aan Henk Kras Jr. van Kras Recycling.