Meerdere keren per week neemt FC Volendam contact op met partners en sponsors. Niet alleen om te vragen hoe het met hen en het personeel gaat, maar ook welke inspirerende ideeën er bedacht zijn om sterk door de coronasituatie te komen. Die kennis deelt FC Volendam graag met de betrokkenen. De geïnterviewde geeft het stokje vervolgens door aan een andere partner van FC Volendam. Zo ontstaat de FC Volendam corona Q&A estafette. In deze editie Eric Zwart namens Rabobank Waterland en Omstreken.
Gelukkig gaat het goed. Onze collega’s zijn gezond en hebben zich snel aangepast aan een nieuwe manier van werken. Wat ik merk is dat de betrokkenheid van onze medewerkers met hun klanten groot is. Direct na de uitbraak hebben we veel contact gehad met klanten die het meest door de maatregelen getroffen werden.
De afgelopen weken waren hectisch. Aan de ene kant moesten we onze kantoren klaar maken om klanten veilig te ontvangen en medewerkers veilig te laten werken. Sommige kantoren hebben daarom tijdelijk beperkte openingstijden. Aan de andere kant was het ook direct schakelen om ondernemers en particulieren waar financiële schade ontstond direct te kunnen helpen.
Vrijwel alle medewerkers werken thuis. Onze systemen zijn daar ook voor ingericht. We hebben veel contact met onze klanten. Via de telefoon, maar ook via videogesprekken. Dat deden we al, maar het wordt nu veel meer gebruikt. Als een klant niet op afstand geholpen kan worden, dan is ons kantoor in Volendam open. Deze is aangepast naar de omstandigheden om de verspreiding van het virus te voorkomen. Door middel van looproutes, het houden van afstand en extra hygiëne maatregelen proberen we het virus te mijden.
Er zijn in korte tijd, samen met de overheid, regelingen in het leven geroepen die ondernemers financiële ruimte moeten bieden. Denk aan uitstel van aflossingen en een noodfinanciering. We hebben deze regelingen in korte tijd online beschikbaar gemaakt, zodat klanten op heel korte termijn financieringsduidelijkheid hebben. Bij vragen staan onze lokale accountmanagers altijd klaar om te helpen.
Wat ik hoop is dat het consumentenvertrouwen en de bestedingen snel zullen herstellen. Of het straks gaat om een biertje op het terras of de aankoop van een nieuwe woning. Dat vertrouwen is, samen met herstel van de internationale handel, van cruciaal belang bij herstel van de economie. Dat hebben we niet allemaal zelf in de hand. Maar positief blijven en elke stap benutten gaat ons helpen.
We zijn abrupt van de automatische piloot afgehaald. Wanneer de economie weer op gang gaat komt, wordt niet alles vanzelf weer als het oude. Gebruik deze tijd ook voor reflectie, om te kijken waar je op langere termijn naartoe wilt. Bijvoorbeeld door innovatie of met meer digitalisering. Bij de herstart kun je eerder gemaakte keuzes heroverwegen en nieuwe ideeën in de praktijk brengen.
Wij geven het stokje door aan Evert Smit van Paviljoen Smit Bokkum.
Bron: FC Volendam