Meerdere keren per week neemt FC Volendam contact op met partners en sponsors. Niet alleen om te vragen hoe het met hen en het personeel gaat, maar ook welke inspirerende ideeën er bedacht zijn om sterk door de coronasituatie te komen. Die kennis deelt FC Volendam graag met de betrokkenen. De geïnterviewde geeft het stokje vervolgens door aan een andere partner van FC Volendam. Zo ontstaat de FC Volendam corona Q&A estafette. In deze editie Jan Kes namens Succes Schoonmaak.
Over het algemeen gaat het goed. In de beginperiode was er wel meer onzekerheid en ook wat angst. Nu is dat gelukkig stukken minder geworden.
Aangezien wij ook schoonmaken in ziekenhuizen, zorginstellingen, ambulances en openbaar vervoer, hebben wij allerlei maatregelen moeten treffen. Van werken met veel persoonlijke beschermingsmiddelen tot aan complete veiligheidsprotocollen aan toe. Werknemers die werken op het hoofdkantoor mogen thuis werken. Bovendien hebben we maatregelen getroffen die coronaproof zijn, zoals een “1,5 meter vergaderruimte”
Het is elke keer inspelen op de situatie zoals die zich voordoet; bij veel klanten hebben wij de vraag gekregen om het schoonmaakonderhoud terug te schroeven. Het is elke keer weer samen met de klant kijken wat hierin mogelijk is. Onze medewerkers betalen wij gewoon door. Verder gebruiken we juist deze periode om op de achtergrond enkele verbeteringen door te voeren. Denk hierbij aan: digitaliseringsslagen, werken in de cloud, nieuwe softwareprogramma’s en innovaties die we kunnen testen. Zodat als we weer ‘vol’ aan de slag kunnen, we deze processen op de juiste wijze hebben doorgevoerd.
Samen met klanten hebben we gekeken welke werkzaamheden wij naar voren kunnen halen, zoals het in de was zetten van de vloeren bij scholen, het periodieke schoonmaakonderhoud en dieptereiniging van onderdelen waar normaal geen tijd of budget voor is. We verleggen ook de focus de komende tijd richting desinfectie bij klanten. We verwachten daar het komende jaar vraag naar zal zijn.
De focus richting desinfectie. Dit kan gaan van extra schoonmaakonderhoud van contactpunten tot het leveren van sanitaire supplies.
We worden gedwongen om zeer scherp te zijn op gemaakte kosten. Ondanks onze maatregelen lopen de loonkosten door, terwijl daar geen omzet tegenover staat. Dit moet uiteraard niet te lang duren, aangezien de schade flink oploopt.
Wees nog scherper op je core business; de relatie met je klanten met een gezonde balans tussen omzet en kosten.
Graag zou ik het stokje willen doorgeven aan Tom de Wit van Dirk de Wit Mode. Ben wel benieuwd naar de aanpak binnen die sector.
Bron: FC Volendam