Duel in kermisshirt op het programma tegen TOP Oss

• donderdag, 29 aug 2024

Met drie competitieduels in de benen wacht zaterdag de ontmoeting tegen koploper TOP Oss. In het speciaal gelanceerde kermisshirt gaat de ploeg van trainer Rick Kruys proberen de vervelende smaak van de teleurstellende seizoenstart weg te spoelen. Er wordt zaterdag om 16:30 uur afgetrapt in het Kras Stadion. Kaarten voor het duel zijn te koop in de online ticketshop.

FC Volendam en TOP Oss gaan elkaar zaterdag voor de 43ste keer ontmoeten in een officiële wedstrijd. De laatste keer dat beide clubs tegenover elkaar stonden, was in 2022. Op 1 april verloren de Volendammers in eigen huis met 1 - 2 van de Brabanders. TOP Oss kwam dat duel vroeg op voorsprong en verdubbelde vlak voor tijd de score. Martijn Kaars maakte nog een treffer in blessuretijd, maar dat mocht niet meer baten.

TOP Oss is uitstekend gestart aan het nieuwe seizoen. Onder leiding van nieuwe trainer Sjors Ultee zijn zij de trotse koploper van de Keuken Kampioen Divisie. De rood-witten hebben zeven punten gehaald in de eerste drie wedstrijden. Het openingsduel van het seizoen werd met 3 - 1 gewonnen van Excelsior en afgelopen weekend werd SC Cambuur met 1 - 0 verslagen. Tussendoor werd uit met 0 - 0 gelijk gespeeld tegen Roda JC. De Brabanders staan daardoor op de ranglijst eenzaam bovenaan, met één punt voorsprong op achtervolgers FC Eindhoven, Jong AZ en Telstar.

Mbuyamba en Leliendal terug

FC Volendam houdt vooral een zure nasmaak over aan de seizoenstart. Op bezoek bij De Graafschap glipte de overwinning in blessuretijd uit handen en ook thuis tegen FC Emmen werd niet gewonnen. Daar bovenop kwam afgelopen vrijdag de nederlaag tegen ADO Den Haag. Daarbij werd in elk duel ook nog eens een rode kaart gepakt. Het resultaat na drie duels is nul punten en een laatste plek op de ranglijst. Tegen TOP Oss kan trainer Rick Kruys in ieder geval rekenen op de terugkeer in de selectie van Xavier Mbuyamba en Yannick Leliendal. Het tweetal heeft hun schorsing uitgezeten. Daniël Beukers zal vanwege een schorsing juist ontbreken.

In de selectie van TOP Oss hebben zich deze transferzomer de nodige wijzigingen voorgedaan. Van veertien spelers werd afscheid genomen, waaronder bijvoorbeeld Roshon van Eijma, Konstantinos Doumtsios, Grad Damen en Lars Nieuwpoort. Daar tegenover staat de komst van tien nieuwe namen. Mart Remans, Mitchell van Rooijen en Tom van der Werff zijn enkele spelers die zijn toegevoegd aan de selectie. Daarnaast is ook Sjors Ultee een nieuw gezicht in Oss. De trainer is deze zomer begonnen aan zijn klus in Noord-Brabant. De oefenmeester stond in het verleden aan het roer van Fortuna Sittard en SC Cambuur. De oefenmeester beschikt in Oss ook over een aantal ervaren spelers, zoals Mike Havekotte, Calvin Mac-Intosh, Giovanni Troupée en Giovanni Korte. Laatstgenoemde nam twee van de vier competitietreffers voor zijn rekening dit seizoen.

Eerdere ontmoetingen

FC Volendam stond in het verleden 42 keer eerder tegenover TOP Oss. Een van die duels werd afgewerkt in de TOTO KNVB Beker. In totaal wonnen de Volendammers 24 ontmoetingen. Twaalf keer werd er gelijk gespeeld en zes keer gingen de Brabanders er met de overwinning vandoor. De laatste zege van FC Volendam was op 24 september 2021. In Oss werd door doelpunten van Denso Kasius, Ibrahim El Kadiri en Damon Mirani met 2 - 3 gewonnen. De laatste thuiswinst tegen de Brabanders dateert van 12 januari 2018. Nick Doodeman, Enzo Stroo en Nick Runderkamp zorgden mede voor een 3 - 1 eindstand. Nadien werd er in het Kras Stadion twee keer gelijk gespeeld tegen TOP Oss (0 - 0 in 2018 & 1 - 1 in 2020). De laatste ontmoeting - in 2022 - ging met 1 - 2 verloren.

Laatste vijf ontmoetingen

01-04-2022 | FC Volendam - TOP Oss: 1 - 2
Martijn Kaars

24-09-2021 | TOP Oss - FC Volendam: 2 - 3
Denso Kasius, Ibrahim El Kadiri & Damon Mirani

05-04-2021 | TOP Oss - FC Volendam: 2 - 0

20-11-2020 | FC Volendam - TOP Oss: 1 - 1
Dean James

15-11-2019 | TOP Oss - FC Volendam: 1 - 2
Jelle Duin & Martijn Kaars

Mis niets van de wedstrijd!

Kaarten voor het duel zijn te koop in de online ticketshop. De wedstrijd is te volgen via ons live-verslag op X, de Story op Instagram of onze updates op Threads. Het duel wordt ook uitgezonden op ESPN 1. Scheidsrechter Jochem Kamphuis fluit zaterdagmiddag om 16:30 uur voor het begin van de wedstrijd in het Kras Stadion.

Tekst & foto's: FC Volendam