Eerste oefenduel tegen MSV Duisburg eindigt doelpuntloos

• zaterdag, 06 jul 2024

FC Volendam trapte haar oefencampagne af met een oefenwedstrijd tegen MSV Duisburg. De wedstrijd werd achter gesloten deuren afgewerkt. Ondanks de nodige kansen vonden beide elftallen het net niet: 0 – 0.

Tijdens de eerste tien minuten van de wedstrijd bleken FC Volendam en MSV Duisburg aan elkaar gewaagd te zijn. In de twaalfde minuut kaatste Milan de Haan een foute bal op de eigen helft, wat leidde tot een uitbraak van de Duitsers. Imran Nazih koos eieren voor zijn geld en trapte op de rem door een forse overtreding aan de rand van de zestien te maken. De vrije trap werd genomen, maar de bal belandde op het dak van het doel. Een minuut daarna kreeg De Haan een goede voorzet van Quincy Hoeve vanaf de flank. De Haan drukte af en stuurde de Duitse keeper de verkeerde kant op, maar de grensrechter vlagte voor buitenspel. Snel daarna kreeg keeper Barry Lauwers een schot te verwerken uit de hoek van de zestien. De wind speelde een grote rol maar Lauwers wist zijn doel schoon te houden.

Na zeventien minuten draaide Walid Ould-Chick op zijn eigen helft prachtig weg bij zijn tegenstander en met een mooie dieptepass op maat bereikte hij De Haan, die met een verdediger voor zich de bal wist aan te nemen. Hij kapte zijn man uit en krulde de bal rakelings naast het doel. Vlak voor de rust kregen de Duitsers een vrije trap op een gunstige plek buiten het penaltygebied, maar de bal werd vakkundig weggekopt door Xavier Mbuyamba.

Duitse uitbraken

Al vroeg in het tweede bedrijf brak MSV Duisburg door. Patrick Sussek ging alleen op doelman Lauwers af, maar de keeper kwam uitstekend uit zijn doel. Vlug na de eerste kans in het tweede bedrijf kwam de Duitse ploeg via de rechterflank weer snel bij het Volendamse doel, maar een matige voorzet van de Duitse vleugelaanvaller vloog voorlangs. Een mooi een-tweetje tussen Alex Plat en Henk Veerman zorgde ervoor dat de bal via de zijkant van de zestien meter bij Koen Blommestijn belandde. De aanvaller schoot op doel, maar de doelman pareerde het schot.

Een paar minuten later kreeg Duisburg aan de linkerflank de bal. Via een hoge voorzet belandde het leer bij Malek Fakhro. De spits schoot van dichtbij op doel maar kreeg niet genoeg kracht achter de bal, waardoor het een prooi voor Lauwers bleek. Even later vond er een niet zo slimme overtreding van Myron Mau-Asam aan de rand van de zestien plaats. Duisburg kreeg een vrije trap toegekend, die hoog genomen werd. Tijdens het veroveren van de bal maakte Fakhro een lichte overtreding, waardoor de Volendammers weer een vrije trap meekregen.

Laatste wapenfeit

Zes minuten voor het eindsignaal gaf Alex Plat een dieptebal op Veerman. De aanvaller wilde de bal over de keeper heen wippen, maar zonder succes. Overigens vlagde de assistent-scheidsrechter voor buitenspel en was dit het laatste wapenfeit van FC Volendam. De wedstrijd verliep gelijkwaardig, met doelkansen over en weer. Veel spelers kregen weer wat speelminuten in de benen. Al met al een goede eerste test voor het team van Rick Kruys.

Noordwijk-thuis

Aanstaande vrijdag staat de volgende oefenwedstrijd op de rol. Dan oefent FC Volendam in het Kras Stadion tegen VV Noordwijk. Om 20:00 uur wordt er afgetrapt. De toegang voor deze wedstrijd is gratis.

Opstelling MSV Duisburg: Max Braune; Mert Göckan, Alexander Hahn, Tobias Fleckstein, Can Coskun; Jonas Michelbrink, Leon Müller, Jakob Bookjans; Steffen Meuer, Patrick Sussek, Jihad Boutakhrit

Opstelling FC Volendam: Barry Lauwers; Daniël Beukers (46. Déron Payne), Mawouna Amevor (46. Marco Tol), Xavier Mbuyamba (46. Daan Steur), Flip Klomp (46. Myron Mau-Asam); Joey Antonioli (46. Caner Demirciolgu), Imran Nazih (46. Bram van Driel), Calvin Twigt (46. Alex Plat), Walid Ould-Chikh (46. Aurelio Oehlers); Milan de Haan (46. Koen Blommestijn), Quincy Hoeve (46. Henk Veerman)

Tekst: Tibbe Kwakman
Foto’s: Fred Rotgans