FC Dordrecht op bezoek voor avondduel in Kras Stadion

• maandag, 16 sep 2024

De drukke week van FC Volendam krijgt na het 2 - 2 gelijkspel tegen MVV Maastricht een vervolg met de thuiswedstrijd tegen FC Dordrecht. Er wordt dinsdagavond om 20:00 uur afgetrapt in het Kras Stadion.

FC Volendam en FC Dordrecht gaan elkaar voor de 54ste keer ontmoeten in een officiële wedstrijd. De laatste ontmoeting was op 29 april 2022. Het al gepromoveerde FC Volendam verloor toen met 3 - 2 in Dordrecht. De Schapekoppen stonden bij rust op een 3 - 1 voorsprong. Robert Mühren was in de eerste helft trefzeker voor de Volendammers. Francesco Antonucci vond zeven minuten voor tijd ook nog het net.

FC Dordrecht bevindt zich na vijf wedstrijden op de zevende plaats in de Keuken Kampioen Divisie. De Schapekoppen kennen dus een prima seizoenstart. Het zal een vervolg willen geven aan het goede vorige seizoen, waarin het vierde eindigde in de competitie. In de play-offs lukte het uiteindelijk niet om promotie af te dwingen. Dit seizoen wist FC Dordrecht al te winnen van FC Emmen (1 - 2) en SC Cambuur (2 - 0). Er werd gelijk gespeeld tegen ADO Den Haag (1 - 1) en FC Eindhoven (0 - 0) en er werd verloren van Jong AZ (3 - 1). Topscorer van de groen-witten is Devin Haen. De van Feyenoord gehuurde spits maakte tot nu toe twee treffers. Ook Korede Osundina maakte twee doelpunten.

Huurlingen uit Rotterdam

De selectie van FC Dordrecht heeft afgelopen zomer een grondige verbouwing ondergaan. Het zag achttien spelers vertrekken uit Dordrecht. Daar tegenover stond de komst van liefst achttien nieuwe spelers. Zes daarvan kwamen over van Feyenoord, waar de club een samenwerkingsverband mee heeft. Vier van die spelers worden gehuurd. Naast deze huurlingen uit Rotterdam werd ook Brahim Darri aan de selectie toegevoegd. De 29-jarige aanvaller was transfervrij en kan FC Dordrecht voorzien van de nodige ervaring en aanvallende creativiteit. Twee andere namen die opvallen tussen de nieuwelingen zijn die van Pepijn Doesburg (gehuurd van VVV-Venlo) en Ben Scholte (overgekomen van FC Emmen).

FC Volendam vertrok vrijdagavond met een zuur gezicht uit Maastricht. De Wijdbroeken kwamen tegen MVV goed terug van een achterstand, maar zagen in blessuretijd hoe de thuisploeg alsnog de 2 - 2 tegen de touwen schoot. De Volendammers vinden zichzelf door dit nieuwe puntenverlies terug op de achttiende plaats in de Keuken Kampioen Divisie. Werk aan de winkel dus voor de manschappen van Rick Kruys. Drie punten tegen FC Dordrecht zou een boost kunnen geven in deze volle week, waarin ook nog een uitduel tegen Helmond Sport wacht op vrijdag.

Onderlinge balans

FC Volendam en FC Dordrecht kwamen elkaar in het verleden 53 keer tegen. 24 keer wonnen de Volendammers, veertien keer werd het gelijk en vijftien keer waren de punten voor de Dordtenaren. De laatste ontmoeting in het Kras Stadion vond plaats op 29 oktober 2021. FC Volendam won toen met 4 - 2 van de Schapekoppen. Robert Mühren scoorde dat duel alle vier de Volendamse treffers. Een seizoen eerder werd er in eigen huis ook flink gescoord tegen FC Dordrecht. Door doelpunten van Francesco Antonucci, Derry John Murkin, Samuele Mulattieri, Martijn Kaars en Dean James werd het liefst 7 - 1 aan De Dijk.

Laatste vijf ontmoetingen

29-04-2022 | FC Dordrecht - FC Volendam: 3 - 2
Robert Mühren & Francesco Antonucci

29-10-2021 | FC Volendam - FC Dordrecht: 4 - 2
Robert Mühren (4x)

15-01-2021 | FC Dordrecht - FC Volendam: 0 - 0

23-10-2020 | FC Volendam - FC Dordrecht: 7 - 1
Derry John Murkin (2x), Samuele Mulatierri (2x), Francesco Antonucci, Martijn Kaars & Dean James

13-09-2019 | FC Volendam - FC Dordrecht: 1 - 1
Darius Johnson

Mis niets van de wedstrijd!

De wedstrijd is te volgen via ons live-verslag op X, de Story op Instagram of onze updates op Threads. Het duel wordt ook uitgezonden via ESPN 1. Scheidsrechter Richard Martens fluit dinsdagavond om 20:00 uur voor het begin van de wedstrijd in het Kras Stadion.

Tekst & foto's: FC Volendam