FC Volendam A1 wint inhaalwedstrijd

• woensdag, 11 feb 2015

Nuttige overwinning A1 op ‘vechtmachine’
FC Volendam A1 – RJO/ZL Roda JC A1 2-0
FC Volendam A1 deed dinsdagavond goede zaken door de inhaalwedstrijd tegen Roda JC A1 winnend af te sluiten. In een wedstrijd die werd gekenmerkt door veel strijd, een hoog tempo, veel (kleine) overtredingen en penalty’s trok het thuisteam verdiend aan het langste eind.

De weersomstandigheden waren perfect. De trainer had zijn mannen goed geïnstrueerd over de kwaliteiten en beperkingen van de Limburgers, zodat iedereen precies wist wat er nodig was om de punten in Volendam te kunnen houden. Het was echter meteen duidelijk dat Roda JC niet van plan was om met lege handen naar Kerkrade terug te reizen. Het startte fel en agressief, waardoor invaller-verzorgster Lisanne Luiten in het eerste kwartier al driemaal voor een blessurebehandeling van een Volendammer in actie moest komen. Door het ontbreken van een Limburgse collega moest Lisanne gedurende de wedstrijd zelfs ook een aantal gekwetste spelers van Roda JC oplappen. Geen probleem uiteraard. Na een rommelige fase kon pas na ruim twintig minuten het eerste serieuze wapenfeit worden genoteerd. Nick Runderkamp en Gerry Vlak wisten toen met fraai combinatiespel Jordy Hilterman in stelling te brengen. Zijn harde schot verdween helaas recht in de handen van de keeper. Zoals onze trainer al had voorspeld, was het spel van de gasten niet gebaseerd op een goede opbouw van achteruit, maar vooral uit het, op goed geluk, hanteren van de lange bal op hun snelle voorwaartsen. Een spelletje dat hen al zo vaak, zelfs tegen topploegen als Ajax en PSV, succes had opgeleverd, maar een gewaarschuwd man telt voor twee. Echte kansen deden zich tot aan de 33e minuut aan beide kanten niet voor. Toen echter Gerry Vlak, beste Volendammer gisteravond, net binnen de 16 meterlijn pootje werd gelicht, kon de scheidsrechter niets anders doen dan de bal op de stip leggen. Jordy Hilterman ontfermde zich over de klus en deed dit, zoals van hem wordt verwacht, onberispelijk, 1-0. Door het te lankmoedige optreden van de arbiter kon Roda JC ongestraft blijven volharden in het maken van veel overtredingen. Weliswaar geen grote, maar wel heel irritant. Op slag van rust nog twee doelrijpe kansen. De eerste was voor Roda JC uit een vrije kopkans. De bal was echter een gemakkelijke prooi voor keeper Bas Veen. Aan de andere kant van het veld kreeg Kevin Owusu Asare een droomkans om zijn team met een comfortabele 2-0 voorsprong de rust in te laten gaan, maar zijn doelpoging stuiterde net voor de tweede paal langs over de achterlijn.

Hoewel de trainer zijn manschappen in de rust nogmaals op het hart had gedrukt dat de Limburgers heel veel kwaliteit hebben in de omschakeling, duurde het toch even voordat Volendam weer de vereiste scherpte ten toon spreidde. Roda JC was in de beginfase, net als in de eerste helft, feller en agressiever. De mee ten aanval getrokken Gijs Smal was in de 52e minuut bijna succesvol, ware het niet dat Jordy Hilterman in de baan van zijn schot stond en de snoeiharde knal van Gijs kraakte. In de 70e minuut, na een periode waarin het spel op en neer was gegaan, viel dan toch de tweede Volendamse treffer. Nu was het Jordy Hilterman die binnen de 16 tegen het gras was gewerkt. Hij nam de strafschop zelf en toonde zich andermaal uiterst koel en beheerst, 2-0. Naarmate de wedstrijd vorderde begon de irritatie binnen de lijnen steeds grotere vormen aan te nemen. Iets dat vooral de scheidsrechter zichzelf mocht aanrekenen. In de slotfase maakten B-junioren Marco Tol en Joey Veerman nog hun opwachting. Bas Quist stelde, na een flitsende demarrage, Jordy Hilterman in staat zijn derde treffer te laten noteren, maar zijn volley eindigde net naast. Niettemin een hele nuttige overwinning, waardoor ons team lekker in de bovenste helft blijft meedraaien.

Scoreverloop:
- (’33) 1-0 Jordy Hilterman
- (’70) 2-0 Jordy Hilterman

KLIK HIER VOOR DE FOTO'S

Opstelling FC Volendam A1:
Bas Veen, Mohamed Betti (’83 Florian Toen), Nick Zeijlmans, Daan Klinkenberg, Gijs Smal (’88 Marco Tol), Gerry Vlak, Kevin Owusu Asare, Nick Runderkamp (’61 Jamie Jacobs), Jordy Hilterman, Rodney Smorenberg (’86 Joey Veerman), Salim Mansouri (’77 Bas Quist)

Gerard Veeken