FC Volendam ontvangt FC Emmen als eerste thuisopponent

• donderdag, 15 aug 2024

Na de teleurstellende uitslag van de openingswedstrijd neemt FC Volendam het zondag 18 augustus op tegen FC Emmen. In het vertrouwde Kras Stadion staat om 16:45 uur de aftrap gepland van het eerste thuisduel van het seizoen.

De laatste ontmoeting tussen deze twee clubs vond plaats in de Eredivisie op 4 maart 2023. FC Volendam won met 3 - 1 in het Kras Stadion. Doelman Filip Stanković zorgde met een ongelukkig eigen doelpunt vlak na rust voor de 0 - 1. Via Benaissa Benamar, Bilal Ould-Chikh en Daryl van Mieghem draaiden de Volendammers het duel volledig om. Zodoende werden drie belangrijke punten behaald in de strijd tegen degradatie.

Seizoensopener

De Graafschap heeft het FC Volendam niet makkelijk gemaakt tijdens de seizoensopener. FC Volendam verloor het spektakelstuk. In het eerste kwartier stond De Graafschap al 2 - 0 voor. Robert Mühren, Milan de Haan en Henk Veerman zorgden voor een ommekeer en zodoende een 2 - 3 voorsprong. Na een rode kaart voor Xavier Mbuyamba - die twee duels gemist moet worden - wisten De Superboeren de wedstrijd naar hun hand te zetten en 4 - 3 te winnen. Mawouna Amevor ontbrak nog in Doetinchem vanwege een schorsing. Tegen FC Emmen kan de verdediger mogelijk zijn debuut gaan maken.

Ook FC Emmen wist het eerste duel van het seizoen niet te winnen. In eigen huis werd met 1 - 2 verloren van FC Dordrecht. De bezoekers stonden razendsnel met 0 - 2 voor, maar ondanks een treffer van Julius Kade en een flinke kansenregen, werd er niet meer gescoord door de thuisploeg.

Metamorfose

De selectie van FC Emmen heeft een flinke metamorfose ondergaan. Liefst zestien spelers vertrokken, waaronder enkele sterkhouders. Daar tegenover staat ook de komst van vijftien nieuwe spelers. Luca Unbehaun, Pascal Mulder, Jorginho Soares, Djenahro Nunumete, Jalen Hawkins, Torben Rhein, Fridolin Wagner, Julius Kade, Kelian Wa Saka en Adrian Rogulj mochten als nieuwelingen direct in de basis starten tegen FC Dordrecht afgelopen vrijdag.

Een bekend gezicht in de basis van de ploeg uit Drenthe is Mike te Wierik. De 32-jarige verdediger staat voor zijn derde seizoen bij de Emmenaren en was eerder een dragende kracht bij Heracles en FC Groningen.Trainer van FC Emmen is sinds deze zomer Robin Peter. De Duitser was hiervoor werkzaam als oefenmeester in de jeugdopleiding van RB Leipzig. Het is voor de 37-jarige coach zijn eerste klus als hoofdtrainer in het betaalde voetbal.

Onderling resultaat

Aanstaande zondag wordt het de 42ste wedstrijd waarin FC Volendam en FC Emmen het tegen elkaar zullen opnemen. FC Volendam heeft zeventien keer de overwinning binnengehaald, maar ook zeventien keer de strijd verloren. Zeven keer werd het gelijk. Een wedstrijd die bij veel supporters nog in het geheugen zal zitten is de editie in het seizoen 2014/15. Binnen twintig minuten stond er een stand van 2 - 2 op het scorebord. FC Emmen kwam twee keer op voorsprong, maar door doelpunten van Brandley Kuwas en Kevin Brands werd dit ook twee keer ongedaan gemaakt. Uiteindelijk was het Brands die in blessuretijd zorgde voor de 3 - 2 zege voor FC Volendam.

Laatste vijf ontmoetingen

04-03-2023 | FC Volendam - FC Emmen: 3 - 1
Benaissa Benamar, Bilal Ould-Chikh en Daryl van Mieghem

14-10-2022 | FC Emmen - FC Volendam: 1 - 1
Walid Ould-Chikh

14-03-2022 | FC Emmen - FC Volendam: 4 - 1
Daryl van Mieghem

05-11-2021 | FC Volendam - FC Emmen: 2 - 2
Daryl van Mieghem en Robert Mühren

26-10-2021 | FC Volendam - FC Emmen: 0 - 3 (TOTO KNVB Beker)

Mis niets van de wedstrijd!

Kaarten voor het duel zijn te koop in de online ticketshop. De wedstrijd is te volgen via ons live-verslag op X, de Story op Instagram of onze updates op Threads. Het duel wordt ook uitgezonden op ESPN 1. Scheidsrechter Laurens Gerrets fluit zondagmiddag om 16:45 uur voor het begin van de wedstrijd in het Kras Stadion.

Tekst & foto's: FC Volendam