FC Volendam opent KKD-seizoen in Doetinchem

• donderdag, 08 aug 2024

FC Volendam reist voor de start van het nieuwe Keuken Kampioen Divisie seizoen af naar Doetinchem, waar zij het op nemen tegen De Graafschap. Het is de eerste competitiewedstrijd op een niveau lager sinds 6 mei 2022. Op zondag 11 augustus vindt deze kraker plaats in De Vijverberg. Om 16:45 uur wordt er afgetrapt.

De laatste editie van De Graafschap - FC Volendam dateert van 10 september 2021. Een wedstrijd waar de Volendammers overduidelijk de overhand hadden. Goals van Gaetano Oristanio, Daryl van Mieghem en Robert Mühren zorgden voor een spectaculaire 0 – 3 zege.

De tegenstander van zondag heeft zich inmiddels versterkt met vier nieuwe namen: keeper Stan Kremers komt over van Jong Ajax, aanvaller Jesse van de Haar wordt gehuurd van Jong FC Utrecht, spits Yannick Eduardo wordt opnieuw gehuurd van RB Leipzig en oud-FC Volendammer Ibrahim El Kadiri is ook transfervrij aan de selectie van De Graafschap toegevoegd. Toch hebben de Achterhoekers ook van een hoop spelers afscheid genomen. Tien welteverstaan: Başar Önal, Devin Haen, Mees Bakker, Ezra van der Heiden, Jesper van Riel, Jim van der Logt, Edwin Danquah, Xandro Schenk, Jan Lammers en Sam Bisselink gaan hun geluk elders beproeven.

Spotlight

Voor de defensie van FC Volendam is het oppassen geblazen, want De Graafschap beschikt over Ralf Seuntjens. De zeer ervaren spits kwam vorig jaar zeventien keer uit voor de Achterhoekers en vond vijf keer het net. Ook Philip Brittijn is iemand om in de gaten te houden. De talentvolle middenvelder kwam afgelopen seizoen tot 37 wedstrijden, drie goals en twee assists. Brittijn staat daarom ook niet voor niets in de belangstelling van een aantal Eredivisieclubs. Daarentegen kunnen zij geen beroep doen op Simon Colyn, die vanwege een kruisbandblessure al een tijdje aan de kant staat.

Bij FC Volendam verschijnen er ook een aantal nieuwe namen op het veld. Zo kan kersverse trainer Rick Kruys beschikken over aanwinsten Daan Steur, Yannick Leliendal, Aurelio Oehlers, Daniël Beukers en Alex Plat. Ook Henk Veerman, Flip Klomp en Koen Blommestijn zijn toegevoegd aan de selectie nadat zij zijn teruggekeerd van een verhuurperiode. Het debuut van Mawouna Amevor laat nog even op zich wachten; de speler neemt een schorsing mee die hij vorig jaar bij zijn oude club FC Eindhoven opliep. Naast het transfervrije vertrek van Oskar Buur, Brian Plat, Damon Mirani, George Cox, Achraf Douiri, Josh Flint, Safouane Karim, Darius Johnson en de van hun huurdeals teruggekeerde Mio Backhaus, Zach Booth, Vivaldo Semedo, Garang Kuol en Axel Guessand, namen de Volendammers deze transferzomer ook afscheid van Luke Le Roux (IFL Värnamo), Billy van Duijl (AZ), Walid Ould-Chikh (Eintracht Braunschweig) en Calvin Twigt (Go Ahead Eagles).

Onderling resultaat

Beide teams stonden maar liefst zestig keer tegenover elkaar. 21 keer moest FC Volendam haar meerdere erkennen in De Graafschap, maar Het Andere Oranje stapte 24 keer als winnaar van het veld. De andere vijftien keer werden de punten verdeeld. De laatste ontmoeting wonnen de Volendammers in eigen huis met 3 – 1 van De Graafschap.

Laatste vijf ontmoetingen

08-04-2022 | FC Volendam – De Graafschap: 3 – 1
Robert Mühren, Daryl van Mieghem en Koen Blommestijn

10-09-2021 | De Graafschap – FC Volendam: 0 – 3
Gaetano Oristanio, Daryl van Mieghem en Robert Mühren

24-01-2021 | FC Volendam – De Graafschap: 1 – 4
Martijn Kaars

07-11-2020 | De Graafschap – FC Volendam: 2 – 5
Derry John Murkin, Boy Deul, Francesco Antonucci en Nick Doodeman (2x)

09-08-2020 | De Graafschap – FC Volendam: 1 – 2
Martijn Kaars en Jari Vlak

Mis niets van de wedstrijd!

De wedstrijd is te volgen via ons live-verslag op X, de Story op Instagram of onze updates op Threads. Ook wordt het duel live uitgezonden op ESPN 1. Scheidsrechter Edwin van de Graaf fluit zondagmiddag om 16:45 uur voor het begin van de eerste competitiewedstrijd van FC Volendam.

Tekst: Stefan van Nierop
Foto’s: FC Volendam