FC Volendam stapt over op nieuw innamesysteem voor de hardcups

• woensdag, 14 aug 2024

FC Volendam is afgelopen seizoen overgestapt op hardcups in het Kras Stadion. Om de afvalstapel tijdens wedstrijddagen terug te dringen en het gebruik van plastic te reduceren, is de keuze afgelopen seizoen gemaakt. FC Volendam stapt nu over op een nieuw innamesysteem.

Deze nieuwe regeling zal voor het eerst in de praktijk worden gebracht tijdens de thuiswedstrijd tegen FC Emmen. Bij binnenkomst in het stadion krijg je als toeschouwer een muntje van de stewards. Daarmee kun je een hardcup krijgen als je een drankje gaat halen. De hardcup lever je elke keer weer in.

Heb je geen beker en geen muntje, dan betaal je voor de beker een bedrag van € 1,-. Het is dus niet mogelijk om dat bedrag na afloop van het duel weer terug te krijgen.

Orange Circle: Duurzame hardcups

Via het duurzaamheidsplatform Orange Circle faciliteert FC Volendam verschillende initiatieven die een duurzame leefomgeving bevorderen. Een van de initiatieven die FC Volendam inmiddels een aantal seizoenen onderneemt is het scheiden van plastic wegwerpbekers, waarin tot voorheen drank werd geserveerd. Met de hardcups is in samenwerking met Circular Plastics Alliance en DutchCups, hierin een nieuwe stap gezet. De hardcups zijn gemaakt van strategische grondstoffen en maken deel uit van een zogenoemde ‘closed loop’. Via deze closed loop worden de bekers aan het einde van de levensduur, 1 op 1 recycled en verwerkt tot nieuwe hardcups. De bekers worden na afloop van elke wedstrijd gereinigd en voldoen op die manier aan alle hygiënische voorwaarden.

Robert Mühren en Damon Mirani maakten na afloop van het laatste thuisduel van vorig seizoen de bekers schoon (zie de video hieronder).

Tekst & foto's: FC Volendam