FC Volendam verliest oefenduel van Telstar

• donderdag, 08 jan 2015

Onnodig verlies FC Volendam in oefenwedstrijd tegen Telstar

De eerste oefenwedstrijd in een zeer winderig en ijskoud Antalya betekende met een geflatteerde 3-0 overwinning voor Telstar een fikse teleurstelling voor spelers en trainers van FC Volendam. De technische staf had er voor gekozen om alle spelers een helft te laten voetballen en zo stond er beiden helften een mix van 1e elftal en Jong-spelers op het veld. Duidelijk te merken was dat daardoor een aantal automatismen ontbraken. Toch kreeg FC Volendam na een aarzelend begin langzaamaan de overhand en had beduidend meer balbezit. Een blunder van de scheidsrechter, persoonlijke fouten en het niet benutten van opgelegde kansen leidden helaas tot het 3-0 verlies.

In de 12e minuut brak op links een spelers van Telstar door en trok het strafschopgebied binnen. Sofian Akouili zette hem daar keurig netjes van de bal maar de - Top Klasse – scheidsrechter meende in de snoekduik van de Telstar speler een penalty en gele kaart voor Akouili te moeten zien. De penalty werd dankbaar in ontvangst genomen en benut door Tim Keurntjes. Na van de schrik bekomen te zijn nam FC Volendam de touwtjes weer in handen en moest Telstar alle zeilen bijzetten en de strijd op felheid aan gaan.

Na 20 minuten werd Kevin Brands wegens opmerkingen tegen de scheidsrechter naar de kant gestuurd. Afgesproken was dat er dan een andere speler hem mocht vervangen en zo werd Henk Veerman gezegd zich klaar te maken. Op het moment dat Henk het veld betrad kwam de scheidsrechter naar Kevin Brands met de vraag of hij weer een beetje was afgekoeld. Toen hij daarop bevestigend antwoorde mocht hij weer het veld op en stond FC Volendam ineens met 12 man. Dit zonder dat de scheids daar erg in had, waarin hij overigens de enige was. Oftewel blundertje twee. Na veel geroep vanuit de dug-outs zag de scheidsrechter zijn fout in en mocht Henk Veerman weer naar de kant. Een grote dekkingsfout in de 40e minuut zorgde ervoor dat oud FC Volendam speler Mo Ajnane recht op Theo Zwarthoed af mocht lopen en de 2-0 binnen tikken.

Met deze stand gingen we de rust in en mocht de andere ploeg spelers proberen om zaken in de 2e helft recht te zetten. Voortvarend ging FC Volendam opzoek naar de aansluit treffer maar kreeg echter in de 8e minuut de kous op de kop toen de verdediging en keeper zich verkeken op een lange bal met harde wind mee. Tarik Tissoudali profiteerde en legde de 3-0 in het net. Hierna volgde een periode waarin FC Volendam veel meer balbezit had en Telstar helemaal terugdrong. De kansen volgden elkaar in rap tempo op. Zo hadden in één aanval Henk Veerman, Brandley Kuwas, Danny Tol en Jermano Lo Fo Sang de 3-1 op hun voeten maar hield Telstar met kunst en vliegwerk de nul. Telstar kon alleen nog maar sporadisch tot een counter komen maar waren dan wel direct gevaarlijk. Theo Timmermans verzorgde echter een paar hele mooie reddingen en hield zijn doel verder schoon. In de 30e minuut liep Henk Veerman zich knap vrij en dwong een Telstar speler om met de hand de bal buiten het bereik van Henk te houden. Penalty zou je zeggen en, zo ook de scheidsrechter. Na dat de Telstarspeler echter ‘met de hand op het hart’ betoogde dat hij toch echt geen hands had gemaakt veranderde de penalty plots in een corner. Blunder nummer drie. Volendam kreeg nog een paar mooie kansen om de stand recht te trekken maar de bal mocht er eenvoudigweg deze wedstrijd niet meer in. Hoewel slechts een oefenwedstrijd dropen we, door en door koud en toch met een beetje de pest in ons lijf af.

{foto1}

{foto2}