FC Volendam verliest uitduel tegen ADO Den Haag

• vrijdag, 23 aug 2024

FC Volendam verliest voor de derde keer op rij dit seizoen. Met een eindstand van 2 – 1 tegen ADO Den Haag gaat FC Volendam met nul punten terug naar de Dijk. Doelpuntenmakers Alex Schalk en Jari Vlak brachten de Hagenaren op voorsprong. Henk Veerman maakte de treffer voor FC Volendam, maar dit was niet genoeg.

Met Daniël Beukers en Mika van der Horst, die hun basisdebuut maakten, begon FC Volendam aan de derde wedstrijd van het seizoen in het Bingoal Stadion. Door slordig voetbal aan de kant van FC Volendam begon ADO Den Haag als de bovenliggende partij. Zo kreeg Oud-FC Volendammer Daryl van Mieghem al vroeg in de wedstrijd een kans. Hij waagde een poging met een afstandsschot, maar dit mocht niet baten. Doelman Barry Lauwers stond scherp voor zijn doel en kon de bal pareren.

Even later lukte het de aanvaller weer om door de oranje verdediging te komen. Ditmaal kwam de bal voor het doel van Lauwers langs. Even later kreeg een andere oude bekende van FC Volendam, Jari Vlak, een vrijetrap toegekend in de zestiende minuut. Vlak schoot ver over de lat heen, waardoor de brilstand nog op het scorebord te zien was.

FC Volendam wakker geschud

Vanaf de twintigste minuut kwamen de Volendammers beter in de wedstrijd. Via een corner bereikte Bilal Ould-Chikh het hoofd van Mawouna Amevor. De verdediger zag zijn harde kopbal van de lijn gehaald worden door een ADO-verdediger. Robert Mühren kreeg vijf minuten later de kans om het zelf te proberen. Zijn inzet was echter te zwak, waardoor Coremans eenvoudig kon redden.

Met een vrije trap van Ould-Chikh leek een doelpunt voor de Volendammers eraan te komen. Verdediger Daan Steur stak met zijn hoofd ver boven de verdediging uit en kopte de bal richting het net, maar Coremans kreeg de bal pal in zijn armen. Enkele minuten later was het niet FC Volendam, maar de thuisploeg dat op voorsprong kwam. Een scherpe vrije trap van Van Mieghem kwam bij Alex Schalk terecht. Hij schoot de bal langs Lauwers in de hoek binnen: 1 - 0.

Een paar minuten daarna kwam Sekou Sylla naar binnen en haalde uit, maar Lauwers hield de poging tegen. FC Volendam had het moeilijk om de bal bij zich te houden en het zestienmetergebied van ADO te bereiken. Maar door goed onderscheppen van Daan Steur kwam er wel degelijk een kans voor FC Volendam. Deze werd alleen niet verzilverd, waardoor beide ploegen met een 1 – 0 stand gingen rusten.

Grotere achterstand

Bij FC Volendam vonden er in de rust twee wissels plaats. Milan de Haan en Daan Steur maakten plaats voor Quincy Hoeve en Aurelio Oehlers. Met twee doelpogingen van ADO Den Haag - die beide waren ontnomen door Lauwers - wisten de Volendammers dat ze actie moesten ondernemen om kans te maken op de eerste punten. Helaas resulteerde het voetbal van ADO Den Haag in een 2 – 0 gescoord door Jari Vlak.

Enkele minuten later deden de Volendammers iets terug. Met een puntgave assist van invaller Myron Mau-Asam maakte Veerman de aansluitingstreffer: 2 – 1. FC Volendam kwam sterker in het spel, totdat Daniël Beukers zijn tweede gele kaart ontving in deze wedstrijd. Met tien man moesten de Volendammers verder gaan strijden.

ADO Den Haag rook bloed om de score te vergroten. De thuisploeg zette meer druk. Een poging van Van Mieghem vloog met een stuiterbal langs de paal. ADO Den Haag kreeg nog een aantal kansen tegen de tien man van FC Volendam. Door een schot van Joel Ideho werd het bijna 3 – 1. FC Volendam probeerde alles wat het kon en kwam uiteindelijk in blessuretijd tot een doelpoging van Mühren. Met een aanname op zijn linkerbeen schoot hij in de handen van Coremans. Dit was tevens de laatste mogelijkheid waarmee het duel in het Bingoal Stadion in een 2 – 1 eindigde.

TOP Oss-thuis

Op zaterdag 31 augustus speelt FC Volendam thuis tegen TOP Oss. In het Kras Stadion wordt om 16:30 uur afgetrapt.

Bijzonderheden:
Daniël Beuker (rode kaart: 2x geel)

Scoreverloop:
31’ Alex Schalk
55’ Jari Vlak
62’ Henk Veerman

ADO Den Haag: Tim Coremans; Steven van der Sloot (77’ Daniel Granli), Matteo Waem, Sekou Sylla, Daryl van Mieghem (88’ Dano Lourens); Jari Vlak, Lee Bonis; Alex Schalk, Joel Idaho, Silvinho Esajas; Juho Kilo

FC Volendam: Barry Lauwers; Daniël Beukers, Mawouna Amevor, Alex Plat, Bilal Ould-Chikh; Henk Veerman, Déron Payne (69’ Gladwin Curiel), Daan Steur (46’ Aurelio Oehlers), Robert Mühren; Milan de Haan (46’ Quincy Hoeve), Mika van der Horst (58’ Myron Mau-Asam)

Tekst: Jasmijn van Beek
Foto's: Fred Rotgans