FC Volendam wacht ontmoeting met ADO Den Haag

• woensdag, 21 aug 2024

Na een teleurstellende uitslag tegen FC Emmen in het Kras Stadion is het aanstaande vrijdag aan de Volendammers de taak om de eerste drie punten mee naar huis te nemen. In het Bingoal Stadion in Den Haag wordt om 20:00 afgetrapt tegen ADO Den Haag.

FC Volendam en ADO Den Haag hebben 48 keer tegen over elkaar mogen staan. Het laatste duel waarin de clubs tegen elkaar streden, was een vriendschappelijk duel op donderdag 21 maart 2024. ADO Den Haag won met 4 - 0. In de Eredivisie is het een hele lange tijd geleden voor de clubs. Op zondag 25 januari 2009 won ADO Den Haag met 0 - 1. Daarvoor speelden de twee clubs tegen elkaar in de Eerste Divisie gelijk met 1 - 1 op vrijdag 18 maart 2022. De thuisploeg kwam dat duel op voorsprong, waarna Damon Mirani in blessuretijd de belangrijke gelijkmaker binnen wist te koppen. Een belangrijk punt met veel ontlading in de strijd om promotie naar de Eredivisie.

Het is ADO Den Haag nog niet gelukt om een overwinning binnen te halen in dit seizoen. De tweede wedstrijd van het nieuwe seizoen speelden zij gelijk tegen FC Dordrecht. Met een doelpunt van Daryl van Mieghem kwam ADO Den Haag op voorsprong. Lorenzo Codutti maakte de gelijkmaker. Het eerste duel werd eveneens met 1 - 1 gelijk gespeeld. In eigen huis tegen VVV-Venlo scoorde Van Mieghem ook de enige treffer voor de ploeg uit de Hofstad.

Vlak en Van Mieghem

ADO Den Haag heeft afgelopen zomer afscheid genomen van zestien spelers, waaronder Henk Veerman. Het huurcontract van de aanvaller liep vorig seizoen af. De opvolger van Veerman is de Noord-Ier Lee Bonis. Naast Bonis zijn er nog vijf nieuwe spelers toegevoegd aan de selectie van ADO Den Haag. Sekou Sylla, Steven van der Sloot, Juho Kilo, Dano Laurens en Milan Hokke zijn de versterkingen. Daar tegenover staat - naast het vertrek van Veerman - de transfer van nog vijftien spelers. Tyrese Asante, Amir Absalem, Malik Sellouki, Bart van Hintum, Jort van der Sande, Nick Marsman, Daryl Werker, Timothy Derijck, Jeremy van Wolfgang en Justin Che zijn enkele namen van vertrokken spelers die regelmatig of veel minuten maakten afgelopen seizoen.

De palingboeren zullen vrijdag met twee bekende gezichten op het veld staan. Volendammer Jari Vlak, die afgelopen winter de stap maakte van FC Emmen naar Den Haag, speelde tot en met het seizoen 2020/21 in de kleuren van FC Volendam. De middenvelder kwam tot 76 duels in de hoofdmacht van de FC, waarin hij zeven keer scoorde en twaalf assists gaf. Daryl van Mieghem maakte in 2021 de overstap van De Graafschap naar het Kras Stadion. De publiekslieveling maakte twintig doelpunten in 71 duels. Hij gaf ook twintig assists. Afgelopen seizoen gaf de aanvaller de meeste assists van alle spelers in de Keuken Kampioen Divisie, namelijk vijftien.

Kampioensduel

FC Volendam heeft 48 keer tegen ADO Den Haag gespeeld. Acht keer werd er gewonnen van de ploeg uit de Hofstad. Veertien keer eindigde het duel in een gelijkspel. ADO Den Haag heeft 26 keer de overwinning in handen genomen. Op vrijdag 18 april 2008 is het de Volendammers voor het laatste gelukt om te winnen van ADO Den Haag. Dankzij een treffer van Jack Tuijp werd het 0 - 1 in Den Haag. Dit betekende tevens dat FC Volendam het kampioenschap in de Eerste Divisie veilig wist te stellen.

Laatste vijf ontmoetingen

21-03-2024 | ADO Den Haag - FC Volendam: 4 - 0

18-03-2024 | ADO Den Haag - FC Volendam: 1 - 1
Damon Mirani

13-08-2021 | FC Volendam - ADO Den Haag: 1 - 3
Denso Kasius

25-01-2009 | FC Volendam - ADO Den Haag: 0 - 1

17-10-2008 | ADO Den Haag - FC Volendam: 2 - 0

Mis niets van de wedstrijd!

Kaarten voor het duel zijn te koop in de online ticketshop. De wedstrijd is te volgen via ons live-verslag op X, de Story op Instagram of onze updates op Threads. Het duel wordt ook uitgezonden op ESPN Star Channel. Er zijn updates te zien in het schakelkanaal op ESPN 1. Scheidsrechter Kevin Puts fluit vrijdagavond om 20:00 uur voor het begin van de wedstrijd in het Bingoal Stadion.

Tekst: Jasmijn van Beek
Foto's: FC Volendam