Geknipt - Hugo Borst in het AD

• zaterdag, 07 mrt 2009

Mijn nieuwe cultheld heet Melvin Platje

Welk doelpunt was mooier? Dat van Paulo Henrique of van Melvin Platje? Vereiste de superieure goal van de Braziliaan van Heerenveen meer techniek (drie handelingen!) dan het strakke doelpunt van Melvin Platje (boem!)? Coach Frans Adelaar was lyrisch over zijn supersub Melvin Platje. ‘Je schiet zo’n bal snel over,’ zei hij na afloop van de gewonnen bekerwedstrijd.

Zo’n lange bal uit de lucht op volle snelheid raken, doeltreffend, dat kunnen er inderdaad niet veel. Dennis Bergkamp, Johan Cruijff en Kuif den Dolder konden het. De treffer van Paulo Henrique had alleen Bergkamp maar kunnen maken en misschien Melvin Platje, dacht ik donderdagavond liggend op de bank. Ik moet iets bekennen. Sinds de ‘glazenwasser’ niet meer speelt bij Sparta – Edwin van Bueren is lang geblesseerd en als hij fit is moet hij de concurrentie aan met jonge, talentvolle spelers - verlang ik naar een nieuwe cultheld. Dat kon Melvin Platje wel eens zijn.

Melvin en Platje, het is een ridicule combinatie. Melvin is een volkszanger (vertolkt door Kees Prins) en Platje, tja dat is een bijnaam voor een schaamluis. Over die schaamluis bestaan alarmerende berichten. Het beestje wordt met uitsterven bedreigd. Dat zit zo. Iedereen scheert zich beneden. Niet alleen Angela Jolie maar ook Rita Verdonk en Erica Terpstra. Het platje vindt geen haar meer om zich aan vast te klampen. Conservator Moeliker van het Natuurmuseum in Rotterdam heeft laatst een dramatische oproep gedaan aan de bevolking om platjes naar hem op te sturen. Vergeefs. Het gaat niet goed met het platje. Dit terzijde.

Culthelden in de voetbalwereld zijn atypisch. Chris Gyan en eerder Jozsef Kiprich spraken bij Feyenoord in dat opzicht tot de verbeelding. Gyan blonk uit in het bidden voor de wedstrijd, veel strijdlust en het verlangen de tas van Ronald Koeman te dragen. Kiprich had, ik citeer collega Michel van Egmond, de uitstraling van ‘een omgewaaid tuinhekje’. Met voetbalkwaliteiten heeft de cultheld niks te maken. De Hongaar was een wereldvoetballer, de Ghanees kon er niet veel van. Of Melvin Platje kan voetballen weet ik nog niet. Hij scoorde dit seizoen in één week twee keer met de hand (tegen Willem II en De Graafschap). De scheids telde ze gewoon. Melvin Platje kwam op tv. Hij maakte een zelfverzekerde indruk voor iemand die bij de gedoodverfde nummer 18 van de eredivisie meestal op de bank moet beginnen.

Donderdagavond schakelde Volendam Roda JC uit dankzij twee goals van Melvin Platje. Dit keer scoorde hij ze met de rechtervoet. Weer mocht hij op tv. Hij sprak als een Marokkaan. Ik zocht op waar hij vandaan kwam. Naarden. Ook Jeroen Verhoeven is in Naarden geboren. Over culthelden gesproken. Over de doelman van Volendam meldde commentator Sierd de Vos donderdagavond dat hij op een rugbyer lijkt. Hij zei ook nog dat ‘de bal strandde onder het machtige lichaam’. Daar was niets aan gelogen. Het ligt erg voor de hand om over het overgewicht van Jeroen Verhoeven te beginnen. 103 kilo, schoon aan de haak. Melvin Platje weegt 77 kilo trouwens. Ik vind het fijn voor alle dikke jongetjes die in Nederland op doel moeten staan dat Jeroen Verhoeven keept in de eredivisie. Wat is het leven zonder hoop?

Dit is een lange aanloop naar een welgemeend compliment aan de voetbaldieren in Volendam. Ik heb een zwak voor de jongens die lopen in het oranje shirt met daarop Puul Garnalen. Heel het seizoen voetbalt het elftal onder leiding van Frans Adelaar hartstikke moedig. Vaak gaat het fout, maar soms worden er knappe overwinningen geboekt. Dat de trainer niet is ontslagen ondanks de 18de plaats, daar kunnen andere eredivisieclubs een voorbeeld aan nemen. Ik zie de Volendammers directe degradatie ontlopen. Maar alleen met Melvin Platje in de basis.