Jeugdverslagen FC Volendam 24 augustus 2019

• zondag, 25 aug 2019

Oefenwedstrijd Almere City FC O19 - FC Volendam O19 (3-3)

De contouren van het nieuwe FC Volendam O19 beginnen steeds zichtbaarder te worden. Tot zaterdag was hetgeen men in zijn oefenwedstrijden had laten zien nog niet bepaald om over naar huis te schrijven, maar daarin begint verandering te komen. Met name in de tweede helft van het oefenduel tegen Almere City FC was het spel van de Volendammers zodanig dat het vertrouwen in een mooi nieuw seizoen begint te groeien. Weliswaar maakt één zwaluw nog geen zomer, maar FC Volendam vertoont wel degelijk progressie. Het scorend vermogen van FC Volendam O19 liet de laatste seizoenen nogal flink te wensen over, maar zaterdagmiddag was daar weinig van te merken. Driemaal wist men het net te vinden, waarvan een tweetal zelfs bijzonder fraai is te noemen. Jammer was dan wel weer dat een vrijwel zekere overwinning totaal onnodig, door twee persoonlijke fouten, uit handen werd gegeven.

Zonder de door Jong FC Volendam opgeroepen Jay Kruiver, maar met gastspeler John Hilton als zijn meer dan waardige vervanger, werd er om 11.00 uur op een zonovergoten bijveld van het Yanmar Stadion afgetrapt. De start van FC Volendam verliep moeizaam. De gastheren, het komend seizoen voor het eerst uitkomend in de Eredivisie, bleken over een hele aardige ploeg te beschikken. Zij vonden steeds gemakkelijk een vrije man, waren balvaardig en hadden veel snelheid voorin. Het duurde even voordat de oranjehemden daar grip op kregen. Desondanks slaagden zij erin om in de 10e minuut via Andrei Vossen de score te openen. Met een schot via binnenkant verste paal promoveerde Andrei de voorzet van Moraizio de Souza tot de openingstreffer, 0-1. Lang werd er niet van de voorsprong genoten, want drie minuten later was de stand alweer in evenwicht. Door een paar verdedigende fouten stond een Almeerder ineens volledig vrij voor doelman Dion Vlak. Die was kansloos op de kopbal in de kruising, 1-1. In het vervolg van de eerste helft toonde Almere City FC zich de iets betere ploeg en ook het meest dreigend. Tot echte kansen wisten zij echter niet te komen. Tyrese Duijker kreeg nog wel een uitstekende mogelijkheid om FC Volendam opnieuw op voorsprong te zetten, maar zijn kopbal werd door de doelman met veel moeite uit de kruising geplukt.

Doordat Tim Bakens, de van De Graafschap overgekomen nieuwe trainer van Almere City FC, met regelmaat wissels in zijn formatie doorvoerde, ontstond er na de pauze steeds meer evenwicht binnen de lijnen en gaandeweg zelfs een licht Volendams overwicht. Het spel golfde op en neer, zonder dat zich noemenswaardige scoringskansen voordeden. Wel was het verheugend om te zien dat de Volendammers elkaar steeds beter konden vinden en er bij vlagen naar hartenlust werd gecombineerd. Het resulteerde in een paar prachtige doelpunten. In de 72e minuut werd van achteruit een aanval opgezet. Via een aantal vloeiende combinaties kwam Michael Mante in balbezit. Zijn steekbal werd door Ludnardo Schoop op waarde geschat en beheerst in de verste hoek van het doel gedeponeerd, 1-2. Twee minuten later was het weer raak. Opnieuw na een geweldige aanval van achteruit. John Hilton was het beginstation en Michael Mante en Ludnardo Schoop zorgden voor een vloeiend vervolg. Ludnardo ontdeed zich behendig van zijn directe tegenstander, stoomde op naar de 16 van Almere City FC en besloot zijn rush met een perfecte voorzet op Tyrese Duijker. Oog in oog met de keeper bleef Tyrese koel en met een mooi stiftje liet hij de bal in het doel verdwijnen, 1-3. Met nog ruim een kwartier te gaan was een fraaie overwinning binnen handbereik, maar het liep helaas anders. Binnen vier minuten stond het zomaar weer gelijk, 3-3. Twee persoonlijke fouten waren daar debet aan. Vijf minuten voor tijd kreeg de in de doelmond staande Daan Steur nog een nauwelijks te missen kans om zijn team alsnog de overwinning te bezorgen, maar het lukte hem niet om de bal uit een corner in het doel te werken. Zo bleef het 3-3.

Komende zaterdag reist FC Volendam O19 opnieuw af naar Almere. Dan gaat het echter om een bekerwedstrijd en dus voor het echie. De aftrap daar is om 12.00 uur.

Scoreverloop
10. Andrei Vossen 0-1

13. Almere City FC 1-1

72. Ludnardo Schoop 1-2