Koploper FC Den Bosch dinsdagavond op bezoek in Kras Stadion

• zondag, 20 okt 2024

Na het uitduel van FC Volendam tegen SC Cambuur, wacht dinsdagavond alweer het volgende duel. In eigen huis staat de ploeg van Rick Kruys tegenover FC Den Bosch. De Noord-Brabanders kennen tot op heden een uitstekend seizoen. De aftrap in het Kras Stadion is om 20:00 uur.

FC Volendam staat dinsdagavond voor de 52ste keer tegenover FC Den Bosch. De laatste ontmoeting is er eentje die alle Volendammers zich nog wel zullen herinneren. Op 22 april 2022 stelde FC Volendam promotie veilig op bezoek in De Vliert. Josh Flint en Robert Mühren waren de doelpuntenmakers, waardoor Heen en Weer 10 destijds een feit was.

FC Den Bosch is het seizoen uitstekend begonnen. De blauw-witten bezetten verrassend de koppositie in de Keuken Kampioen Divisie. Daarnaast werd al een periodetitel binnengehaald. Met slechts acht tegentreffers beschikt FC Den Bosch ook over de minst gepasseerde defensie van de competitie. De Bosschenaren zijn sinds de tweede speelronde al ongeslagen. Op de openingsdag van de competitie werd 2 - 0 verloren van FC Eindhoven, maar daarna werd dus niet meer verloren. Die reeks leverde de ploeg van David Nascimento de eerste periode op en dus een ticket voor de play-offs. De tweede periode werd afgelopen vrijdag geopend met een 4 - 2 overwinning tegen Vitesse.

Scorende aanwinst

De ploeg uit Noord-Brabant beschikt op dit moment over Danzell Gravenberch als topscorer. De aanvaller maakte er tot dusver vier. Byron Burgering en Törless Knoll maakten er drie. Burgering verzorgde daarnaast ook al drie assists, waardoor hij één van de dragende krachten is in de ploeg van FC Den Bosch. De linksbuiten werd afgelopen zomer overgenomen van Tweede Divisionist GVVV, waar hij sinds 2022 speelde. Een andere uitblinker is doelman Mees Bakker, die overkwam van De Graafschap. Mede dankzij de goalie beschikt de ploeg over de minst gepasseerde defensie in de Keuken Kampioen Divisie van dit moment.

Een ander nieuw gezicht bij FC Den Bosch is trainer David Nascimento. De 58-jarige oud-profvoetballer staat sinds afgelopen zomer voor de groep. Eerder was hij anderhalf seizoen trainer van FC Eindhoven. In de selectie van de Noord-Brabanders zit één speler met een verleden bij FC Volendam. Hicham Acheffay, die sinds afgelopen zomer onder contract staat in Den Bosch, speelde tussen 2014 en 2016 in de jeugd van De Wijdbroeken.

FC Volendam begon de tweede periode afgelopen vrijdag met een 1 - 2 overwinning tegen SC Cambuur. In een mistig Leeuwarden was het Brandley Kuwas die in blessuretijd de bal vanuit een hoekschop binnenkopte. Eerder in het duel waren de Volendammers op voorsprong gekomen via Robert Mühren. Michael de Leeuw maakte namens SC Cambuur in de tweede helft de gelijkmaker. De ploeg van trainer Rick Kruys bezet op dit moment de zesde plaats in de Keuken Kampioen Divisie. Het staat op vijf punten van koploper FC Den Bosch en zou dus uitstekende zaken kunnen doen dinsdagavond.

Onderlinge resultaten

In het verleden stonden FC Volendam en FC Den Bosch 51 keer tegenover elkaar. 25 keer trokken de Volendammers aan het langste eind. Tien keer werd het een gelijkspel en zestien keer wonnen de Bosschenaren. FC Volendam is op dit moment zes duels op rij ongeslagen tegen FC Den Bosch. De laatste ontmoeting in het Kras Stadion leverde een 3 - 0 zege op. Gaetano Oristanio zorgde destijds voor de openingstreffer. Robert Mühren was daarna nog tweemaal trefzeker. De editie daarvoor in het Kras Stadion leverde een 6 - 0 zege op. Nick Doodeman (2x), Samuele Mulattieri, Dyllandro Panka en Micky van de Ven waren destijds trefzeker en droegen zo bij aan de grootste overwinning van FC Volendam op FC Den Bosch in de clubhistorie.

Laatste vijf ontmoetingen

22-04-2022 | FC Den Bosch - FC Volendam: 1 - 2
Josh Flint & Robert Mühren

26-11-2021 | FC Volendam - FC Den Bosch: 3 - 0
Robert Mühren (2x) & Gaetano Oristanio

12-03-2021 | FC Den Bosch - FC Volendam: 1 - 5
Ibrahim El Kadiri, Samuele Mulattieri, Zakaria El Azzouzi, Micky van de Ven & Derry John Murkin

11-12-2020 | FC Volendam - FC Den Bosch: 6 - 0
Nick Doodeman (2x), Samuele Mulattieri, Dyllandro Panka & Micky van de Ven

13-10-2019 | FC Volendam - FC Den Bosch: 1 - 1
Nick Runderkamp

Mis niets van de wedstrijd!

De wedstrijd is te volgen via ons live-verslag op X, de Story op Instagram of onze updates op Threads. Kaarten voor het duel zijn te koop in de online ticketshop. Het duel wordt ook uitgezonden via ESPN 1. Scheidsrechter Bas Nijhuis fluit dinsdagavond om 20:00 uur voor het begin van de wedstrijd in het Kras Stadion.

Tekst & foto's: FC Volendam