O21 onscherp tijdens openingswedstrijd in Zwolle / O19 wint met overtuigende cijfers

• donderdag, 05 sep 2024

FC Volendam O21 beleefde een valse start tijdens de opening van de competitie. Tegen de leeftijdsgenoten van Zwolle werd het 4 - 2.

De wedstrijd ging in de openingsminuten gelijk op, maar met nog een ruime tien minuten op de klok maakte de thuisploeg de openingstreffer. Zwollenaar Chahid El Allachi profiteerde van een misstap van goalie Khadim Ngom, die te vroeg uit kwam en de bal niet kon onderscheppen. De linksbuiten van PEC Zwolle O21 wilde de bal richting het doel volleren, maar raakte het leer niet helemaal lekker. De bal kwam vervolgens voor de voeten van Theodoros Delianidis, die in de kluts tegen Ngom aan schoot, waardoor de bal via zijn rug alsnog het doel in dwarrelde: 1 - 0. Niet lang daarna bracht aanvoerder Mauro Zijlstra FC Volendam O21 weer langszij. Een onderschepping van Jesse Buurmeester bracht de Volendammers in balbezit. Diezelfde Buurmeester lepelde de bal over alles en iedereen heen, zodat Zijlstra diep kon gaan en via een wippertje over Zwolle goalie Duke Verduin kon werken: 1 - 1.

Al vroeg in het tweede bedrijf maakte Delianidis de 2 - 1 voor zijn ploeg. Ook deze keer kwam Ngom te vroeg zijn zestien uit, waardoor de aanvaller van PEC over iedereen heen schoot en binnenwerkte. Een ruim uur verstreek toen de derde Zwolse treffer viel. Na een fraaie aanval van Qiniso Ngobese, die naar binnen kapte, door de Volendamse defensie danste en vervolgens uithaalde, redde Ngom. Echter stond invaller Lloyd Hendrinks precies op de juiste plek om de afvallende bal alsnog achter Ngom te werken: 3 - 1. Twee minuten later kreeg de thuisploeg een strafschop toegekend. Seif Kardal ging in zijn eigen zestien in de achtervolging, waarna zijn tegenstander iets te gemakkelijk (maar succesvol) naar de grond ging. Ngobese benutte de strafschop en maakte daarmee zijn vierde van de middag.

Met nog acht minuten te gaan mocht David Petrović de eretreffer voor zijn team maken. De invaller zette zelf de aanval op door balbezit van PEC af te nemen, Mohammed Belfqih in te spelen, in de zestien de combineren met Zijlstra en vervolgens in de kruising raak te schieten. Veel maakte het echter niet meer uit, want op Sportpark De Elshof werd het 4 - 2.

Scoreverloop:
37' Khadim Ngom (e.d.) 1 - 0
42' Mauro Zijlstra 1 - 1
49' Theodoros Delianidis 2 - 1
64' Lloyd Hendriks 3 - 1
66' Qiniso Ngobese 4 - 1
82' David Petrović 4 - 2

Opstelling FC Volendam O21: Khadim Ngom; Francisco Marizan, Luc van Koeverden (69. Joëll Gill'ard), Enzo Pestana, Jesse Buurmeester; Anwar Ouled Amar (79. David Petrović), Anass Bouziane (69. Ghillian Ilaria), Reno Becker; Azzam El Nasri, Mauro Zijlstra, Keenan Cruden (79. Mohammed Belfqih).

FC Volendam O19 startte de competitie foutloos. Op bezoek bij SC Cambuur wonnen de Wijdbroeken met 0 - 4.

Na enkele speldenprikjes in de openingsfase, troffen de Volendammers na 38 minuten eindelijk het net. Na balverovering op het middenveld sprintte Keenan Cruden richting de zestien. Met een fraaie voorzet bereikte hij Jesper Tielemans, die behendig binnen werkte: 0 - 1. Lang bleef het bij één treffer, maar met nog een kwartier op de klok werden de Oranjehemden warm. De sluitpost van de thuisploeg speelde zijn collega in, maar zag al gauw balbezit veroverd worden. Matthijs Stoelinga speelde vervolgens Cruden in, die zijn tweede assist op zijn naam mocht zetten. Een piekfijne bal belandde panklaar op het hoofd van invaller Jacob Simon, die behendig achter goalie Matthijs Kalisvaart kopte: 0 - 2.

De derde treffer volgde al snel, toen De Wit een hoekschop fraai tegen de touwen volleerde: 0 - 3. De middag werd pas echt compleet toen Mark Schilder een vierde Volendamse treffer aan het wedstrijdformulier toevoegde. Een miscommunicatie tussen de keeper en zijn verdediging werd afgestraft door het hoog druk zetten van de Volendammers. Het was Valenciano Perseit die de bal oppikte, voorgaf, zag weggewerkt worden, vervolgens weer oppikte, voorgaf en binnengekopt zag worden door Schilder. Zo won FC Volendam O19 met 0 - 4 in Leeuwarden.

Scoreverloop:
38' Jesper Tielemans 0 - 1
77' Jacob Simon 0 - 2
82' Lars de Wit 0 - 3
84' Mark Schilder 0 - 4

Opstelling FC Volendam O19: Yaell Samson; Francisco Marizan, Luca Blondeau, Enzo Pestana, Quicy Hoquee (61. Mark Schilder); Anass Bouziane, Robin van Cruijsen (75. Lars de Wit), Mohammed Belfqih; Keenan Cruden (83. Valenciano Perseit), Jesper Tielemans (75. Matthijs Stoelinga), Thymen van der Geer (75. Jacob Simon).

Tekst: Stefan van Nierop
Foto's: Fonzie en Saskia Koppes