Opnieuw minder incidenten in de Nederlandse voetbalstadions

• donderdag, 17 okt 2024

Het aantal incidenten in de stadions is in het seizoen 2023/’24 verder gedaald. Dit cijfer ligt 11% onder dat van het seizoen 2022/’23 en 16% onder dat van het seizoen ervoor. Dit blijkt uit de cijfers in de Veiligheidsmonitor van de KNVB, die vandaag wordt gepubliceerd.

“Incidenten krijgen alle aandacht, begrijpelijk want elk incident is er een te veel. Maar hierdoor is de ontwikkeling van het aantal incidenten vaak minder helder in beeld. Kijken we namelijk over een heel seizoen, dan neemt het aantal incidenten in de stadions* sinds de piek direct na de coronatijd verder af. We zijn er nog niet, maar het gaat wel de goede kant op en dat is een compliment voor alle samenwerkende partijen en alle supporters die wél een steun voor hun club zijn”, aldus Marianne van Leeuwen, directeur betaald voetbal KNVB.

In totaal zijn het afgelopen seizoen 816* wedstrijden gespeeld, waarbij de onafhankelijke aanklager betaald voetbal 150 keer een (voor)onderzoek heeft ingesteld naar wanordelijkheden. In het seizoen 2022/’23 was dit 169 keer en het seizoen ervoor 179 keer (terwijl tijdens dat seizoen vanwege de coronamaatregelen niet altijd publiek ontvangen mocht worden).

Bij een wedstrijd kunnen meerdere incidenten plaatsvinden en de 150 zaken vonden plaats tijdens 134 wedstrijden. De aanklager heeft uiteindelijk 60 zaken geseponeerd met als reden dat de club voor, tijdens en na afloop van de wedstrijd niets te verwijten viel, ook niet wat betreft het opsporen van de daders.

Daders gestraft

De daders komen niet weg met hun wangedrag, zij worden opgespoord en gestraft. Zo zijn er 1.008 landelijke stadionverboden opgelegd, met een gemiddelde termijn van 24 maanden. Het aantal stadionverboden is met het aantal incidenten meegedaald, van 1.342 stadionverboden in 2021/’22, naar 1.086 in 2022/’23, naar 1.008 in 2023/’24.

De meeste stadionverboden zijn opgelegd voor openlijke geweldpleging (16%), gevolgd door het bezitten en/of dragen van gezichtsbedekkende materialen (13%) en het bezitten en/of afsteken van vuurwerk (11%). Het dragen van bijvoorbeeld bivakmutsen is de afgelopen jaren toegenomen. Het dient vaak een negatief doel en is daarom verboden. Dankzij onder meer de hoogwaardige camera’s in de stadions is de pakkans ook hiervoor verhoogd.
Het aantal incidenten waarbij voorwerpen op het veld zijn gegooid is sterk afgenomen. Kijkend naar het aantal opgelegde stadionverboden hiervoor, dan zien we een daling van 242 naar 99, wat een gevolg is van de aangescherpte regels die op 6 april 2023 zijn ingevoerd.

Hoe nu verder?

Marianne van Leeuwen: “We zijn nog niet waar we willen zijn. Voor de weg die we samen met onze partners zoals het OM, politie, gemeentes, kabinet en ministeries willen afleggen, hebben we een gezamenlijke routekaart met 50 maatregelen. Deze zijn gericht op preventie, opsporing, straffen én het stimuleren van goed gedrag.”

De Veiligheidsmonitor blikt cijfermatig terug op de ontwikkelingen, gebeurtenissen en activiteiten die het afgelopen seizoen hebben plaatsgevonden. De editie over het seizoen 2023/’24 is vanaf vandaag op KNVB.nl te lezen.