Robert Molenaar: “Volop tegenwind momenteel”

• vrijdag, 30 okt 2015

Het duel van FC Volendam tegen FC Eindhoven (eindstand 1-2) had veel weg van de wedstrijd tegen FC Emmen van vorige week. Weer speelde de thuisploeg een magnifieke eerste helft, waarin het slechts één keer scoorde, maar wederom werd de controle in de tweede helft uit handen gegeven. Zo zegevierden de Eindhovenaren met 1-2, tot teleurstelling van Volendam-trainer Robert Molenaar. ,,We hebben nu volop tegenwind.”

Door Sonny Sier

,,Ik begin maar direct met de analyse van de tweede helft, want daar ging het mis”, begon de Zaandammer de persconferentie na afloop. ,,Waar Eindhoven in de eerste helft niet onder de druk vandaan kwam, daar renden wij de tweede helft achter de bal aan. Wij namen geen initiatief meer. Alles verliep in een heel laag tempo. We stonden stil en stilstand betekent achteruitgang. Het waren signalen dat we de wedstrijd uit handen gaven. Zoiets is kenmerkend voor een team dat speelt zonder vertrouwen. De onverstoorbaarheid van eerder dit seizoen is even zoek.”

De oranjehemden werden niet bepaald geholpen door het vroege uitvallen van Gyliano van Velzen in de tweede helft. Hierdoor werd Molenaar beperkt in zijn wisselbeleid. ,,De inbreng van Daniel van Son voor Soufian Laghmouchi was noodzakelijk om de balans in het team terug te krijgen. Vervolgens heb je nog maar één wissel over. Zet je deze te vroeg in, dan sla je jezelf later in de wedstrijd misschien voor je kop wanneer iemand geblesseerd raakt. Ik zag ook dat een aantal spelers er doorheen zat, maar ik moest keuzes maken.”

De fatale tweede 45 minuten, waarin Eindhovenaar Jinty Caenepeel de 1-0 stand in zijn eentje omboog in 1-2, stonden in contrast met de eerste helft. Een fris Volendam drukte Eindhoven met de kont in het eigen strafschopgebied en creëerde een handvol levensgrote kansen. Bert Steltenpool mistte in de slotfase nog vanaf de strafschopstip, maar de beloning kwam in de vorm van de oogstrelende 1-0 van Van Velzen. “De eerste helft was niet goed, maar fantastisch. We creëerden wel vijf goede kansen. Het is niet realistisch om te denken dat wij met een 3-0 voorsprong de rust in zouden moeten gaan, maar de goal van Van Velzen was terecht.”

Door de derde nederlaag op rij is Volendam zijn koppositie kwijt aan Go Ahead Eagles. Molenaar maant vooral tot rust. “Wij zijn een bepaalde weg ingeslagen en gaan daar na drie nederlagen niet plots van afwijken. Opleiden en presteren lopen naast elkaar. Eerder dit seizoen hadden we de wind in de zeilen, nu hebben we volop tegenwind.”