Voorbeschouwing FC Oss - FC Volendam

• vrijdag, 22 jan 2010

De start in 2010 was voor FC Volendam niet vervelend. Afgelopen maandag kon Volendam tegen Telstar een riante 6-2 overwinning bijschrijven. In de eerste helft zag het er niet naar uit, dat er zes doelpunten bijgeschreven konden worden. Telstar speelde al snel met tien man, maar wist tot de rust de schade tot 3-2 beperkt te houden. De tweede helft was van het Andere Oranje een stuk beter. Vanaf de vierde goal regen de kansen zich aaneen. Volendam permitteerde het zich om zelfs een strafschop onbenut te laten. Voor het eerst deze competitie is het doelsaldo van Volendam positief. Na Cambuur Leeuwarden wist Volendam het vaakst te scoren. Daar tegenover staat een veel te groot aantal tegengoals. Door de terugkeer van Tim Bakens zijn de verdedigende problemen mogelijk een flink stuk opgelost. Ook het prima debuut van Nick Sjaardema biedt nieuwe perspektieven in de achterste linie.

Deze vrijdag gaat Volendam naar FC Oss, waarvan in oktober nipt met 1-0 werd gewonnen. Pas in de 88e minuut scoorde Melvin Platje. In de eerste helft golfde het spel op en neer, wat zomaar 3-3 had kunnen betekenen. In de rust werd de inmiddels vertrokken Hamit Yildiz vervangen door Bernard Hofstede. Volendam schakelde van een verdedigende ruit over op een aanvallende, wat geen windeieren legde. Het spelbeeld werd leuker, de aanvallen volgden elkaar in hoog tempo op. Het scoren ging echter moeizaam, waardoor er slechts een 1-0 op het bord kwam. In de afgelopen weken is er meer zelfvertrouwen in de ploeg gekomen. In de derde periode werden drie van de vier wedstrijden gewonnen, wat een voorlopig fraaie positie aan kop opleverde. Ook in Oss ziet het elftal er niet meer hetzelfde uit. In deze januarimaand wordt nog veel van selectie gewisseld. De teams die elkaar op deze 23e speeldag zullen treffen, verschillen op een aantal plaatsen van de eerste wedstrijd. Alles ligt dus weer open.

Aan Volendamkant zal Aaron Meijers weer speelgerechtigd zijn en wordt Melvin Platje nog altijd gemist, omdat zijn herstel van de voetblessure nog enige weken vraagt.