Voorbeschouwing FC Volendam - Helmond Sport

• donderdag, 19 nov 2009

FC Volendam met vernieuwd elftal tegen Helmond Sport

Het verhaal van de tien kleine negertjes wordt dit seizoen bittere werkelijkheid voor Volendam. De competitie is nog maar zestien wedstrijden onderweg, maar Volendam is zo ongeveer een half elftal kwijt. Soms viel daar weinig aan te doen. Traoré van Fortuna Sittard schopte Mathieu Boots onbestraft de competitie uit. Yannick de Wit en Kelvin Maynard liepen een hamstringblessure op. Wouter Artz kreeg rood na een normaal veroorzaakte strafschop (geen doorgebroken speler) en Melvin Platje kreeg rood na een actie, die voor veel scheidsrechter een gele kaart betekent. De technische staf raakt aan het puzzelen. In Maastricht zat Nicky Sjaardema al op de bank, Maikel van der Werff heeft inmiddels een basisplaats. Er zal nog meer geschoven en creatief geregeld moeten worden. Want ook tegen Helmond Sport zal er deze vrijdag weer een elftal moeten staan en een bank vol moeten zitten.

De herinneringen aan Helmond Sport zijn uitstekend, niet zozeer uit, maar wel in het eigen KRAS-stadion. De laatste drie overwinningen leverden negen punten op, tien doelpunten en geen enkele tegengoal. Als Edward Struing deze cijfers in de kleedkamer aan de wand hangt en de spelers ervan doordringt, dat zelfvertrouwen de basis is om succes te boeken, dan is dit het startpunt. Vooral Jack Tuijp heeft goede herinneringen aan deze wedstrijden. Vier keer wist hij het net te treffen. Als ervaren rot zal hij de spelers mee moeten nemen om de stap naar de subtop aan te geven.

Helmond Sport zal dit voor kennisgeving aannemen. Het team van Streppel heeft een prima seizoensstart achter de rug. Afgelopen vrijdag kwam daar een smet op, door met 2-1 bij RBC te verliezen, maar de Helmonders kunnen met opgegheven hoofd door voetballand lopen. Ook zij hebben de smaak van de play-offs mogen proeven en weten wat het inhoudt zich daarvoor te kunnen plaatsen. De wedstrijd in Volendam is voor hen dan ook meer dan de drie punten waard. Voor Volendam is het aanhaken, voor Helmond Sport is het afstand nemen. De elf die voor Volendam in het veld komen, kunnen zich onsterfelijk maken door de negatieve spiraal van de laatste drie weken te doorbreken. In alle drie wedstrijden scoorde Volendam twee keer, maar kreeg veel te veel doelpunten door eigen knulligheid om de oren. Daar wordt deze week een dikke streep onder gezet. De weg omhoog wordt gevonden, deze vrijdag al!