Vroege openingsgoal genoeg voor zege tijdens trainingskamp

• woensdag, 17 jul 2024

FC Volendam heeft het derde oefenduel van de voorbereiding winnend afgesloten. Al-Shamal uit Qatar werd in het Gelderse Maurik met 1 - 0 verslagen. Een vroege treffer van Quincy Hoeve bleek voldoende om dit duel tijdens het trainingskamp winnend af te sluiten.

Trainer Rick Kruys koos opnieuw voor twee elftallen, die allebei een helft mochten spelen. Twee spelers mochten langer blijven staan. Met Younes Belhanda (voormalig Marokkaans international) als bekendste gezicht, verscheen Al-Shamal aan de aftrap van dit oefenduel. De middenvelder moest toezien hoe FC Volendam al snel op voorsprong kwam. Quincy Hoeve kon opstomen aan de rechterkant van het veld, schudde wat tegenstanders van zich af en schoof de bal in de verre hoek binnen. 1 - 0.

Het leek het startsignaal te zijn van een doelpuntrijk duel, maar niets bleek minder waar. De ploeg van Rick Kruys bleef weliswaar de overhand houden. Na vijf minuten voetballen kreeg Flip Klomp de kans om de score te verdubbelen. Zijn inzet eindigde op de paal. Joey Antonioli probeerde het net ook te vinden. Zijn schot van rand zestien zwabberde net over het doel heen.

Nieuwe namen

Na deze explosieve start kwam Al-Shamal wat beter in de wedstrijd en had het ineens een antwoord op de Volendamse aanvalslust. Ondanks het vele balbezit van de oranjehemden, werd het vijandelijke strafschopgebied een stuk minder gevonden dan in het eerste kwartier. Het beste moment in de laatste fase voor rust kwam van de voet van Hoeve. Een fraaie dieptepass van Klomp werd door de eerdere doelpuntenmaker naast het doel gegleden.

De tweede helft startte met negen nieuwe namen aan Volendamse zijde. Doelman Barry Lauwers en linksback Myron Mau-Asam waren blijven staan. Verder kwamen onder andere Henk Veerman en Robert Mühren binnen de lijnen. Ook met deze verse krachten in de ploeg, bleef het lastig om tot grote kansen te komen. De beste mogelijkheid in de beginfase van het tweede bedrijf werd cadeau gedaan door de tegenstander. Mühren kreeg de bal ineens in de voeten geschoven, maar zag de doelman redding brengen op het daaropvolgende schot.

Sterke slotfase

Aan de andere kant van het veld bleek Lauwers goed bij de les, toen hij ineens in actie moest komen tijdens een één op één-situatie. De doelman bracht goed redding. In de laatste twintig minuten van het duel lukte het De Wijdbroeken om het gaspedaal weer iets in te drukken richting het vijandelijke doel. Dit leverde nog een aantal mogelijkheden op, waaronder voor Aurelio Oehlers. De aanvaller deed zijn best en kreeg wat kansen, maar zag zijn inzet niet beloond worden met een goal. Ook Milan de Haan beproefde zijn geluk met een schot vanuit de stuiter, maar deze poging rolde net naast het doel.

De openingsgoal van Hoeve bleek de enige treffer van het duel te zijn. De derde wedstrijd van de voorbereiding wordt zodoende winnend afgesloten. Het is tevens de derde keer dat de nul wordt gehouden. Een goede boost tijdens het trainingskamp van deze week, die nog tot en met vrijdag duurt.

Open dag & Deinze

Aanstaande zaterdag staat de Albert Heijn Open Dag op het programma. De start hiervan is om 12:45 uur. Om 15:30 uur staat er in het Kras Stadion een oefenduel op het programma tegen het Belgische Deinze.

Scoreverloop:
2' Quincy Hoeve 1 - 0

Opstelling FC Volendam eerste helft: Barry Lauwers; Marco Tol, Mawouna Amevor, Benaissa Benamar, Daniël Beukers; Imran Nazih, Joey Antonioli, Flip Klomp, Myron Mau-Asam; Quincy Hoeve, Koen Blommestijn.

Opstelling FC Volendam tweede helft: Barry Lauwers; Deron Payne, Xavier Mbuyamba, Daan Steur, Myron Mau-Asam (70' Nash Bijnoe); Milan de Haan, Calvin Twigt, Alex Plat, Aurelio Oehlers; Robert Mühren, Henk Veerman.

Tekst: Rick Sinnige
Foto's: Fred Rotgans