'Nieuwe dynamiek' ontstaat door gemixte teams FC en RKAV

• vrijdag, 06 nov 2020

Hoewel het jeugdvoetbal door de huidige coronamaatregelen voorlopig is stopgezet, blijft de bal voor de talenten van FC Volendam en RKAV Volendam rollen.

Eind vorige maand is begonnen met het spelen van onderlinge duels tussen gemixte teams van profclub en amateurvereniging, mét verschillende leeftijdscategorieën door elkaar verdeeld. Zo spelen jeugdspelers van vijftien jaar oud bijvoorbeeld samen met talenten van achttien.

Dynamiek

‘’Op die manier ontstaat een nieuwe dynamiek’’, vertelt Ruben Jongkind, kartrekker van Project Talentontwikkeling, dat mede mogelijk wordt gemaakt door Rabobank Waterland en Omstreken. ‘’Daarmee zal een stukje leiderschap en empathie worden aangewakkerd bij de oudere jeugdspelers. En de jongere spelers geven we daarmee ook meteen een mooie uitdaging. Die zullen dat gedrag proberen te imiteren. Zo ging dat vroeger op de voetbalpleintjes op straat ook. Jonge kinderen pikken over het algemeen eerder dingen op van iets oudere kinderen dan van volwassenen.’’

Challenge teams

Afgelopen weekend werden deze wedstrijden in toernooivorm afgewerkt op het terrein van RKAV Volendam. Jeugdteams van FC Volendam (vanaf Onder 12 tot en met Onder 18) werden gemixt met de zogeheten challenge-teams van RKAV Volendam.

Zo werden er teams gevormd van spelers van de Onder 12 van FC Volendam met de Onder 12 van RKAV Volendam, maar werden ook combinaties samengesteld van FC Volendam Onder 17 en Onder 18 en de Onder 19 van RKAV Volendam. Op zaterdag 14 november zal dit toernooi opnieuw achter gesloten deuren plaatsvinden.

Tekst: Brian Wijker