A1 moet meerdere erkennen in FC Groningen A1

• zondag, 10 okt 2010

9/10 – Nadat in de eerste bekerronde Ajax A2 met 1-2- was verslagen, stond vandaag de tweede ronde op het programma. In Groningen moest worden aangetreden tegen eredivisionist FC Groningen/Cambuur A1, dat zijn eerste bekerwedstrijd met 4-2 van Heerenveen/Emmen A1 had verloren. Met een 5e plaats in hun rangschikking doet dit combinatieteam aardig mee in de hoogste jeugdklasse. Het was dan ook niet vreemd dat het kwaliteitsverschil tussen beide teams al snel werd bevestigd. Omdat trainer Stricker ontevreden was over de prestaties van zijn pupillen in hun laatste twee competitiewedstrijden had hij een paar wijzigingen in het elftal doorgevoerd. I

n het eerste kwartier moesten de oranjehemden duidelijk wennen aan het hogere niveau van hun opponent. De thuisclub zette zijn gasten meteen vast en probeerde Volendam met een hoog tempo te overrompelen en snel op achterstand te zetten. Volendam kwam er nauwelijks aan te pas en kon weinig anders doen dan achter de tegenstander aanlopen. Trainer Stricker kon het niet langer aanzien en greep in. Hij haalde Jasper de Bie uit de spits, schoof Berry Veerman door naar voren en liet Bowedee Burleson verhuizen vanaf links naar de positie achter de spits. Toeval of niet, maar zelden zal een tactische omzetting sneller resultaat hebben opgeleverd dan nu. In de 19e minuut kwam Volendam namelijk vanuit het niets op voorsprong. Nadat een corner van Jasper de Bie vanaf links in eerste instantie was afgeslagen, kwam Jasper opnieuw in balbezit. Hij slalomde langs een paar tegenstanders en speelde de bal vervolgens in de voeten van Bowedee Burleson, die de bal vol op de slof nam. Via een tegenstander veranderde zijn schot van richting om uiteindelijk via de binnenkant van de verste paal in de kruising te verdwijnen, 0-1. Weliswaar met enig geluk, maar desondanks een prachtige goal. De wedstrijd werd daardoor ineens meer gelijkopgaand. Nadat Volendam via Berry Veerman zelfs nog de kans kreeg op 0-2, zijn afstandsschot ging rakelings naast het doel, was het in de 28e minuut alweer gelijk. Mitchell Janssen verzuimde een lange bal van FC Groningen nog voor de stuit te onderscheppen. Door zijn misgrijpen kon een Groninger aanvaller ongehinderd richting achterlijn snellen om van daaraf voor te zetten. Het was niet slim van Juanito Wassenaar om binnen de 16 een tackle van achteren in te zetten, want zijn directe tegenstander greep die situatie dankbaar aan om met een flinke schreeuw ter aarde te storten. De matig fluitende scheidsrechter liet zich foppen, gaf Juanito geel en legde de bal vervolgens op de stip. De lange armen van keeper Ricardo Flierman reikten net niet ver genoeg om de bal te stoppen, waardoor de stand weer in evenwicht was, 1-1. Daarna mocht eerst Volendam van geluk speken dat het niet op achterstand kwam, nadat Juanito zijn tegenstander gemakkelijk van zich had laten wegdraaien. Gelukkig stond zijn vizier niet op scherp en schoot de Groninger net over ons doel. Op slag van rust was het Groningen dat zijn handen mocht dichtknijpen dat het niet opnieuw op achterstand kwam. Centrale verdediger Ousama Akmum was mee naar voren gekomen, kwam alleen voor de keeper, maar kon de bal net niet goed genoeg raken.

In de rust bleven Jasper de Bie en Juanito Wassenaar in de kleedkamer achter. Hun vervangers waren Thierry van de Kooye en Danilo Bisecco. Laatstgenoemde kan overigens terugzien op een goede invalbeurt. Een veranderde strijdwijze moest verhinderen dat FC Groningen in de 2e helft weer zo gemakkelijk zijn geliefde spelletje kon spelen. Het moet gezegd: het stond daarna beter bij Volendam. Uiteraard kon je nog steeds zien dat Groningen de beter voetballende ploeg was, maar het werd ze een stuk moeilijker gemaakt. In de 51 minuut moest Ricardo Flierman handelend optreden bij een schot in de kruising. Hij wist de bal ternauwernood tot corner te verwerken. Een paar minuten is er aan de overzijde een haast niet te missen kans voor Thierry van de Kooye. Hij hoeft zijn voet alleen maar tegen de bal te zetten om te scoren, maar verzuimt dit. Na bijna een uur spelen is het Groningen dat wel weet te scoren. In eerste instantie weet Ricardo het schot nog met de vuist te keren, maar het daardoor verkregen effect is zodanig dat de bal vervolgens toch in ons doel caramboleert, 2-1.
Jammer genoeg was het daarna vooral FC Groningen wat de klok sloeg. Het was maar goed dat de Groningers slordig waren in hun afwerking, want anders was de score al snel hoger opgelopen. Diverse doelpogingen verdwenen naast of over het doel. In de allerlaatste minuut wist de thuisclub wel weer te scoren. Ousama Akmum liet een tegenstander uit zijn rug weglopen, die door een fraai hakballetje in balbezit kwam en beheerst de 3-1 eindstand op het denkbeeldige scorebord zette. Eindconclusie: een terechte nederlaag en een leerzame ervaring rijker.

Komende zaterdag staat er weer een competitiewedstrijd op het programma. In het vertrouwde KRAS-stadion moet dan om 14.30 uur worden aangetreden tegen Fortuna Sittard A1. Om aansluiting te blijven houden bij de top is het zaak om weer eens 3 punten aan het totaal toe te voegen. Mannen, stel ons en jullie supporters niet teleur!

Gerard Veeken

Opstelling:
Ricardo Flierman, Juanito Wassenaar (’46 Danilo Bisecco), Ousama Akmum, Sven Talsma, Mitchell Janssen, Yves Wirjosemito (’78 Roy Bussman), Kevin Tano, Eric Veerman, Jasper de Bie (’46 Thierry van der Kooye), Berry Veerman (’73 Ralf Fenne), Bowedee Burleson