A1 terug naar Eredivisie A1

• zaterdag, 25 apr 2009

Promotie Zaterdag 25 april 3-2

FC Emmen A1 liet ons aardig schrikken door een 0-2 voorsprong te nemen. Want bij winst zou de FC A1 promotie naar de eredivisie veilig stellen. Zou FC Emmen winnen moest dat feest nog een week worden uitgesteld. De Emmenaren namen al in de derde minuut een 0-1 voorsprong. Uit een vrije trap werd er in een vol keepersgebied binnen gekopt. Na 24 minuten werd het zelfs 0-2. Na een overtreding en buitenspel dat door de scheidsrechter zomaar weggewuifd werd. FC Volendam leek even van slag net als de scheidsrechter. Toch kwamen we 8 minuten voor rust op 1-2. Uit een goede aanval via een mooie combinatie was het uiteindelijk Tolud die scoorde. Daarna gebeurde er weer dingen die de amusementswaarde deed stijgen, maar als je over deze arbitrale dwalingen te negatief schrijft krijg je net als Jack Tuyp gelijk een vooronderzoek aan je wijdbroek, dus dat slaan we maar even over. FC Emmen kreeg een penalty, na een uitstekende tackel op de bal. Gelukkig had keeper Mo al wat zelfvertrouwen vrijdag gekregen van de trainer. Mo deed zijn reputatie weer opvijzelen, hij bracht redding. En uit de daaropvolgende aanval kreeg Volendam direct een penalty cadeau terug. Deen bleef cool en zette ons met rust op een 2-2 stand.

In de 2e helft startte en speelde Volendam beter dan Emmen, al was het bij vlagen rommelig en slordig, maar er stond natuurlijk ook iets moois op het spel. Na verschillende goede kansen te hebben gemist was het uiteindelijk 10 minuten voor tijd uit een weggewerkte corner van Emmen een super counter van eigen helft af, die door laatste man Kevin werd verzilverd. Eindstand 3-2 en dus promotie afgedwongen, terug na 1 jaar de eredivisie in!

Na afloop champagne en bloemen en mooie woorden van vice voorzitter Henk Schoorl. Daarna de clubcorner in met z'n allen en nog even gezellig na gefeest. Took/Marie, Jaap/Afra bedankt namens de gehele A1 voor de fantastische verzorging.

Deze FC A1 heeft vanaf november 1 keer verloren en is als groep echt naar elkaar gegroeid. De beleving en instelling was een belangrijk onderdeel van jullie succes. Nu nog minimaal 2 wedstrijden te gaan. Volgende week AFC uit en wanneer Ajax bij Zwolle uit punten laat liggen en Volendam meer punten behaalt, dan zit er zelfs nog een kampioenschap in. De week erna voor de beker thuis tegen Groningen. Hopelijk kunnen we die reeks ook een mooi vervolg geven, nadat eerder Twente en PSV verslagen zijn.