Ajax en FC Volendam produceren schiettent bij officieuze herstart

• woensdag, 07 dec 2022

Bij de officieuze herstart van de tweede seizoenhelft heeft FC Volendam zich keurig gepresenteerd. Een overwinning tegen AFC Ajax leverde het echter niet op. Op De Toekomst werd het een schiettent, die eindigde in 5 – 4. Voor FC Volendam waren Gaetano Oristanio, Joey Antonioli (tweemaal) en Brian Plat trefzeker.

FC Volendam trof een Ajax zonder internationals, maar mét veel bekende namen die ook in actie kwamen tijdens het Eredivisie-duel in Volendam, dat destijds spectaculair in 2 – 4 eindigde. Trainer Wim Jonk verschafte in Amsterdam ruimte in de opstelling voor Diego Gustavo, die voor het eerst vanaf de start de middenlinie mocht bestrijken. Met de Braziliaan in de gelederen startten de Volendammers goed. Binnen zes minuten lag de bal achter Ajax-doelman Maarten Stekelenburg. Oristanio veroverde de bal op het middenveld en werd vervolgens door Robert Mühren vrij voor het Amsterdamse doel gezet. De jonge Italiaan rondde met een schuiver koeltjes af.

Ajax zette daar wat speldenprikjes tegenover via Francisco Conceição (schot naast en over) en Youri Regeer (vangbal Stanković). Hoewel de bal het meeste van de tijd in het bezit was van Ajax, hield FC Volendam de ruimtes achterin compact en kwam het nauwelijks in de problemen. Vlak voor rust was de thuisploeg het dichtste bij de gelijkmaker. Kristian Hlynsson stuurde zijn kopbal in vrije positie richting de verre hoek, maar Stanković tilde met zijn vingertoppen de bal over de lat. FC Volendam ging hierdoor met een voorsprong van 0 – 1 aan de thee.

Korfbal

De tweede helft had qua score meer weg van een korfbalwedstrijd. FC Volendam, dat met elf nieuwe namen verscheen, tilde binnen no time de marge naar drie. In de eerste minuut na rust poeierde Joey Antonioli de bal hard langs Stekelenburg en even later kopieerde Brian Plat dit kunstje. De verdediger schoot de oranjehemden overtuigend naar een 0 – 3 voorsprong.

De doelpuntenorkaan was echter nog niet gaan liggen. In een tijdsbestek van dertien minuten zette Ajax de achterstand om in een voorsprong. Uit een corner frommelde Jorrel Hato de bal achter Lauwers en twee minuten later krulde Conceição de bal fraai in de verre hoek. FC Volendam was het kwijt en moest meer tegentreffers slikken. Brian Brobbey werkte van dichtbij hard en hoog binnen, terwijl Conceição met zijn hoofd de comeback compleet maakte: 4 – 3.

Toen het rampkwartier eenmaal achter de rug was liet FC Volendam weer vlagen van het goede spel van eerder in het duel zien. Het kwam beter in de wedstrijd én zelfs op gelijke hoogte. Veerman ontfutselde de bal van Calvin Bassey en stuurde Antonioli diep. De middenvelder bleef oog in oog met Stekelenburg kalm: 4 – 4. Toch werd de laatste kogel in de schiettent gelost door Brobbey, die met het hoofd de eindstand op 5 – 4 bepaalde.

Trainingskamp Spanje

Op maandag 12 december vertrekt de selectie voor een achtdaags trainingskamp naar Spanje. In het zuiden van Europa wordt er getraind en geoefend. De exacte invulling van het trainingskamp wordt op een later moment bekendgemaakt.

Scoreverloop:
6’ Gaetano Oristanio 0 – 1
46’ Joey Antonioli 0 – 2
48’ Brian Plat 0 – 3
56’ Jorrel Hato 1 – 3
58’ Francisco Conceição 2 – 3
65’ Brian Brobbey 3 – 3
69’ Francisco Conceição 4 – 3
74’ Joey Antonioli 4 – 4
89’ Brian Brobbey 5 – 4

Opstelling Ajax: Maarten Stekelenburg; Jorge Sánchez (62’ Sylvano Vos), Devyne Rensch, Ahmetcan Kaplan (46’ Jorrel Hato), Calvin Bassey; Kian Fitz-Jim (62’ Olivier Aertssen); Youri Regeer, Kristian Hlynsson; Francisco Conceição (86’ Lorenzo Lucca), Brian Brobbey, Christian Rasmussen.

Opstelling FC Volendam eerste helft: Filip Stanković; Oskar Buur, Xavier Mbuyamba, Benaissa Benamar, Dean James; Diego Gustavo, Gaetano Oristanio, Carel Eiting; Bilal Ould-Chikh, Robert Mühren, Jordi Blom.

Opstelling FC Volendam tweede helft: Barry Lauwers; Brian Plat, Damon Mirani, Billy van Duijl (70’ Josh Flint), Derry John Murkin; Calvin Twigt, Joey Antonioli, Imran Nazih; Daryl van Mieghem, Henk Veerman, Ibrahim El Kadiri.

Tekst & foto's: FC Volendam