AJAX - FC Volendam

• zondag, 22 feb 2009

Ajax uit, op voorhand een wedstrijd waarin een club als FC Volendam niet op punten zou mogen rekenen. Maar ook in het voetbal geldt nog altijd: niet geschoten is altijd mis. FC Volendam begon frank en vrij aan de wedstrijd, in de wetenschap dat Ajax een zwaarbevochten overwinning in Florence in de benen zou hebben.
In het eerste kwartier liet Volendam zien dat het niet kwam om doelpunten tegen te houden. Dat hield ook in dat er achterin best veel ruimte werd weg gegeven. Met name Suarez had daar van moeten profiteren. Hij had Volendam al vroeg op een onoverbrugbare achterstand kunnen zetten. Omdat hij verzaakte en Volendam steeds beter in zichzelf geloofde, was het niet vreemd dat de openingsgoal aan de andere kant viel. Aarzelend verdedigen gaf Dominique van Dijk de vrije ruimte. De routinier die zelden voor eigen succes kiest, koos voor een pass op de vrijstaande Gerson Sheotahul. De jonge spits aarzelde geen moment en maakte Stekelenburg kansloos: 0-1.

Ajax leek lange tijd van slag. Met minimale inspanning lukte het Volendam de Amsterdammers van zich af te houden. Het meeste last had de ploeg van het theater-Suarez. De voor het eerst in de ArenA fluitende Van Meenen kende zijn trucs kennelijk nog niet, want op een keer na kreeg de Urugyaaan alle vrije trappen mee.
Nog binnen het half uur kwam Ajax op gelijke hoogte. In een onduidelijke situatie gaf Van Meenen in plaats van een reglementaire ingooi een vrije trap. In twee etappes kwam de bal bij Suarez terecht, die buiten bereik van Verhoeven met een stuit binnen kopte: 1-1. In de laatste minuten voor rust had Ajax een aantal mogelijkheden op een voorsprong, maar de mooiste kans was voor Mathieu Boots. Frank en vrij kreeg hij de bal uit een vrije trap, met de hoek voor het uitkiezen, maar hij trapte mis, waardoor Volendam zichzelf van een unieke kans beroofde.

In de tweede helft zette Ajax vanaf de aftrap aan. Het doel was duidelijk. FC Volendam moest zo snel mogelijk op achterstand gezet worden, waarna de ArenA-bewoner zich zou kunnen concentreren op de thuiswedstrijd tegen Fiorentina. Die voorsprong kwam pas een kwartier voor tijd. Weer was het Vermaelen, die ook al voor de winst in de thuiswedstrijd had gezorgd. Een vrije trap werd door twee verdedigers geschampt, waarna de bal bij de volledig vrijstaande Ajacied terecht kwam.: 2-1. De beer leek los. Met kunst en vliegwerk voorkwam Volendam een desastreuze achterstand. Adelaar zag de bui al hangen en ging nog meer een op een spelen. Hij verving Boots door Melvin Platje, in de hoop dat er toch nog wat te halen kon zijn. Het leek zich direct uit te betalen, toen Melvin Paltje goed doorzette en Paul de Lange vrij voor de keeper bracht. Zijn schot werd echter door Stekelenburg gekeerd.  FC Volendam verschool zich niet en maakte het Ajax nog knap lastig.
In de slotfase waren er meerdere kansen op de gelijkmaker. De thuisploeg kwam goed weg toen Van Zaanen oog in oog met Stekelenburg faalde en Platje de paal raakte. Maar ook het buitenspeldoelpunt van dezelfde Melvin Platje was een verschil van een seconde later of eerder instappen, dan waren we blij geweest. Nu ging iedereen met een Oranje-Zwart hart met een onbehagelijk gevoel naar huis.