Almere City blijft Angstgegner voor FC FC Volendam (update)

• vrijdag, 02 dec 2011

Met in het achterhoofd dat FC Volendam nog nooit won in het Forkliftstadion van Almere City FC, wisten de spelers dat er historie te schrijven was. Zeker ook na de verloren punten aan het eind van vorig seizoen. Drie punten die de gastheren in het zadel zetten, op weg naar een fel bevochten lijfsbehoud, dat uiteindelijk gerealiseerd werd door het wegvallen van RBC Roosendaal. Dit seizoen startte de Almeerse ploeg uitstekend, dus FC Volendam wist waar het aan toe was.

{foto1}

De wedstrijdmentaliteit van Almere City FC werd vanaf de eerste minuut duidelijk. Doelman Sonny Stevens, in het veld voor de zieke Robbin Ruiter, was bij de les en redde twee keer prima. FC Volendam wist waar het aan toe was. Het talrijke Almeerse publiek ging er eens goed voor zitten. Maar Volendam was niet gekomen om toe te kijken. Met verzorgd voetbal werd het spel naar zich toe getrokken, ondertussen beducht voor de razendsnelle counters van Almere City FC. Na twintig minuten moest aanvoerder Paul de Lange van de thuisploeg zich laten vervangen door Burgzorg. FC Volendam nam het heft nog steviger in handen en vanaf de 25e minuut begonnen zich de mogelijkheden aan te dienen om resultaat te boeken. Hele en halve kansen, de mooiste na precies een half uur , toen Robert Mühren de bal voor het intikken had, maar hem verkeerd raakte. De tegenstoten van Almere City FC waren bloedlink, waar FC Volendam een aantal aardige aanvallen tegenover zette. Op slag van rust zette Rick Kruys Nick Tol voor de keeper, maar deze kopte over, nadat even eerder een schot van Achmed Ahahaoui rakelings langs de kruising was gegaan. Met 0-0 kwam de rust, wat het spelbeeld redelijk weergaf, al had FC Volendam zich wel meer voor het doel van Almere City FC laten zien dan andersom.

{foto2}

In de tweede helft startte FC Volendam uitstekend. Een uitbraak belandde als laatste bij Gerry Koning, die snoeihard uithaalde, maar Friebel op zijn weg vond. Almere City FC begreep wat Volendam wou en schakelde een tandje bij. Dat leverde twee corners opp, die FC Volendam fataal werden. De tweede werd feilloos ingekopt door de volkomen vrijstaande Toet (1-0). Volendam was de draad even kwijt. Bijna een kwartier lang werd Almere City FC gedragen door opportunisme. Komend vanuit een zevenmans verdediging werd steeds de counter op de twee buitenspelers gezocht. Volendam had het er moeilijk mee. Een kwartier voor tijd mocht Volendam op een meter of tien buiten het strafschopgebied een vrije trap nemen. Het kanon Maikel van der Werff zette zich achter de bal en passeerde Friebel, waarmee de 1-1 op het bord kwam. FC Volendam geloofde er weer in. Er kwamen weer kansen, een hele mooie voor Michiel Kramer, maar ook die schoot langs het doel. De slotfase werd inmiddels buitengewoon spannend met maar een winnaar, omdat een counter van Almere City FC nu wel lukte. Met nog vijf minuten te gaan scoorde Ozturk 2-1. Dat was tegen de verhouding, maar dat telt niet. Als de spitsen wel mooie aanvallen laten zien, maar niet scoren, is winnen heel moeilijk.

Foto's © Rob Lezer

klik voor alle foto's op de link's hierboven

{foto3}{foto4}{foto5}{foto6}

Video samenvatting wedstrijd: