Arbitragezaak: verzoek contractontbinding Micky van de Ven afgewezen

• maandag, 30 aug 2021

De arbitragecommissie van de KNVB heeft zich gebogen over de aangespannen arbitragezaak aangaande het verzoek tot contractontbinding van het contract van Micky van de Ven. Het door Van de Ven ingediende verzoek is door de arbitragecommissie afgewezen.

De mondelinge behandeling van de arbitragezaak vond plaats op woensdag 25 augustus. De voorzitter van de arbitragecommissie gaf aan het einde van de avond beide partijen de mogelijkheid om nader tot elkaar te komen. Hiervoor werd donderdag 26 augustus om 17.00 uur als uiterste deadline gesteld. Op verzoek van beide partijen werd deze deadline één dag verzet, om zodoende meer tijd te krijgen voor onderling overleg. In deze periode heeft FC Volendam wederom mogelijke oplossingen geschetst, echter leverde ook deze mogelijkheid niet de gewenste situatie op, waardoor de arbitragecommissie zich moest buigen over een definitief vonnis. De commissie stelde FC Volendam op alle punten in het gelijk, waardoor het ontbindingsverzoek van Van de Ven werd afgewezen. Daarmee heeft de commissie bepaald dat het contract van Van de Ven ‘gewoon’ gerespecteerd dient te worden.

Opleidingsclubs

FC Volendam betreurt de keuze van de speler een arbitrageproces te starten. Vooral omdat de club altijd het standpunt heeft gehuldigd dat constructief contact tussen alle partijen, en met name tussen mogelijke kopende clubs en FC Volendam, de normale en ook juiste weg is bij mogelijke transfers. Met het vonnis van de arbitragecommissie is niet alleen uitspraak gedaan over deze casus, maar ervaart FC Volendam dit ook als belangrijke jurisprudentie voor het Nederlandse voetbal en een terechte steun in de rug van opleidingsclubs gericht op talentontwikkeling.