B1 onderuit in doelpuntrijke wedstrijd tegen Ajax B1

• vrijdag, 10 sep 2010

FC Volendam B1 – Ajax B1 4-5 (3-4)
De eerste thuiswedstrijd van de competitie was niet zo maar een wedstrijd. Het werd een zeer levendige en spannende wedstrijd met een zeer attractief scoreverloop. De toeschouwers die te laat waren gekomen moesten namelijk al de eerste doelpunten missen.

De eerste aanval van Ajax was direct al succesvol want Boban Lazic stond op de goede plek om na 45 seconden de 0-1 binnen te tikken. De vraag was hoe de Volendam spelers met deze bittere tegenslag om zouden gaan. Heel goed was het antwoord, want de eerste FC Volendam aanval werd door Bram Barhorst succesvol afgerond en zo was het na ruim twee minuten spelen alweer 1-1! Ajax kreeg kort daarna via Danzell Panka een kans maar keeper Dean Schilder bracht redding voor FC Volendam.

{foto1}

In de 13e minuut bracht Oscar Wilfert een vrije trap scherp in het doelgebied. De alerte Cerezo Hilgen kreeg de bal voor zijn voeten en wist hier wel raad mee en bracht FC Volendam op een 2-1 voorsprong. Lang daarvan genieten kon FC Volendam niet. Een vrije trap van Ajax speler Darren Rosheuvel verdween enkele minuten later via de onderkant van de lat achter de doellijn en de gelijkmaker van Ajax was een feit. In de volgende fase had FC Volendam weinig tot niets meer in te brengen. Ajax werd geen strobreed meer in de weg gelegd en kon via Denzell Panka en Jordi Bitter eenvoudig uitlopen naar 2-4. Keeper Dean Schilder en centrale verdediger Kenneth Hulshof moesten ingrijpen om erger te voorkomen. Tegen het einde van de eerste helft begon FC Volendam weer mee te voetballen en deed weer wat terug. Rafik El Hamdi mikte de bal net over na een goede individuele actie. Ajax besloot FC Volendam een handje te helpen want een verkeerde terugspeelbal werd door Ferry Heynis onderschept en hij wist kort voor rust de spanning terug te brengen en bracht de stand op 3-4. Kort voor het rustsignaal moest de Ajax keeper Mickey v.d. Hart nog naar de hoek duiken, maar het schot van Jessey Kuiper ging net naast.

{foto2}

Direct na de rust was de eerste grote kans voor FC Volendam maar de bal werd na een scrimmage van de doellijn gehaald. Aan de andere kant moest keeper Dean Schilder een bal loslaten maar de rebound werd over het doel gemikt. De toon was gezet en zo bleef het spannend. Ook werd er in de tweede helft door beide partijen flink gewisseld en maakte ook Armando Cuvalay zijn competitiedebuut voor FC Volendam tegen zijn oude teamgenoten. FC Volendam vocht voor wat het waard was maar er werden door beide ploegen weinig kansen gecreëerd. Ajax bracht de spanning in de wedstrijd zelf weer terug want een foute breedte pass werd door Ferry Heynis onderschept en hij was oog in oog met de Ajax doelman koelbloedig en tikte de gelijkmaker binnen. Het leek op een verdienstelijk gelijkspel uit te draaien maar een dood spelmoment was voor FC Volendam enkele minuten voor tijd fataal. De bal werd strak voor het doel gebracht en Jasper Bol Raap kon de bal nog licht beroeren maar die viel fortuinlijk voor de voeten van Ajax spits Jordi Bitter. Hij profiteerde hier optimaal van en bracht Ajax op een 4-5 voorsprong. FC Volendam probeerde nog wat te forceren maar Ajax speelde de wedstrijd professioneel uit.

Zo eindigde deze bizarre wedstrijd met motregen in een 4-5 overwinning voor Ajax.
Floor Heuyerjans

Foto's: Rob Lezer Bestel Afdrukken