B1 zet met kampioenschap kroon op fantastisch seizoen

• zondag, 02 mei 2010

In eigen huis is de B1 met trainer Rickard Stricker zaterdagmiddag kampioen geworden en promoveert daarmee naar de eredivsie. Trainer Richard Stricker moest tevens tijdens deze wedstrijd zijn praktijk examen afleggen als trainer en slaagde met vlag en wimpel.

Dat de spanning bij beide ploegen hoog was opgelopen zal niemand verbazen. Wie had dit vooraf kunnen bedenken? Immers in de allerlaatste wedstrijd moesten Volendam en Zwolle onderling gaan uitmaken wie tot kampioen zou worden gekroond. De publieke belangstelling was van beide kanten groot, zodat er sprake was van een prachtige ambiance. Al snel bleek dat de thuisploeg vandaag beslist niet zijn beste dag had. Het was dan ook maar goed dat een gelijkspel voldoende was om de titel in de wacht te slepen. Zwolle wist wat het moest doen en startte uitstekend. Al in de 3e minuut ontsnapten de oranjehemden aan een tegentreffer. Een vrije trap op de rand van ons 16-meter gebied belandde op de kruising. Volendam speelde erg onrustig en koos er, onverstandig genoeg, steeds voor om meteen de diepte te zoeken in plaats van te doen waar in het juist zo sterk is: het combinatiespel. Het leidde tot veel balverlies en Zwolle werd daarmee volledig in de kaart gespeeld.

{foto1}

Na een kwartier spelen waren de Zwollenaren opnieuw (levens)gevaarlijk. Een uitstekende aanval, het moet gezegd worden, bracht één van hun voorwaartsen in een riante scoringspositie. Gelukkig stond het vizier niet scherp en ging zijn inzet rechts naast het doel. Vijf minuten later opnieuw een kans voor de gasten. Nu belandde de bal bovenkant lat. Pas in de 21e minuut kon het eerste serieuze wapenfeit van Volendam worden genoteerd. Niet lang daarna kwam Soufian, door een kluts via de Zwolle-keeper, op de rand van het strafschopgebied in balbezit. Zijn voorzet miste echter de benodigde precisie, waardoor deze mogelijkheid ook niets opleverde. Vervolgens was het opnieuw Zwolle dat ons de billen in de dug-out deed samenknijpen. Met een fraaie curve werd de bal op onze kruising gekromd. De rebound was gevaarloos. Vlak voor rust wist Volendam zich iets aan de druk van Zwolle te onttrekken. Met name Jessey kwam tweemaal, vlak achter elkaar, in kansrijke positie. Bij zijn eerste poging kwam hij een teenlengte te kort om het beslissende zetje te geven en de tweede keer wist de uitstekende keeper van Zwolle met zijn voet een treffer te voorkomen.

{foto2}

De pauze gaf onze trainer, die vandaag ook nog eens zijn praktijkexamen TC 1 moest afleggen en daarvoor (hoe kan het ook anders?) overtuigend slaagde, de gelegenheid de puntjes op de i te zetten. Als ons team in de tweede helft niet uit een ander vaatje zou gaan tappen, zou een droom zomaar eens in duigen kunnen gaan vallen. Het stond daarna inderdaad beter, maar er bleef veel dreiging van Zwolle uitgaan. Het was aan Daniël, die gaandeweg het seizoen een prima ontwikkeling heeft doorgemaakt, te danken dat Zwolle niet tot scoren kwam. Met een aantal uitstekende reddingen wist hij ons in de race te houden. Weliswaar kwam ook de thuisploeg een paar keer gevaarlijk door, maar de teller bleef op nul staan. Met nog 20 minuten te gaan kwam Ferry Heijnis binnen de lijnen. Hij verving Marcel. 7 minuten voor het verstrijken van de officiële speeltijd konden achtereenvolgens Jessey en Soufian een eind aan de spanning maken door ons op voorsprong te zetten, maar helaas. Rond de 80e minuut mocht ook Rafik proberen zijn aandeel te leveren in het gewenste resultaat. Hij kwam binnen de lijnen voor Soufian. Vervolgens hebben wij op de bank de 13 langste minuten van ons leven doorgemaakt.

{foto3}

De uitstekend leidende scheidsrechter Kuilman had alle door blessures en ander oponthoud verloren gegane tijd kennelijk minutieus bijgehouden, want het duurde tot de 53e minuut voordat hij vond dat er genoeg tijd was bijgetrokken. Zijn laatste fluitsignaal was de mooiste die ik ooit gehoord heb. Het betekende een uniek kampioenschap van een geweldig collectief. Van jonge mannen die hebben laten zien heel veel voor hun sport over te hebben en daarmee tegelijkertijd ook hebben aangetoond dat je dan ver kunt komen. Promotie naar de eredivisie, ook al zullen de meeste jongens daar niet in gaan uitkomen, omdat zij volgend seizoen A-junior zijn. Maar hoeveel voetballers kunnen zeggen dat zij dit hebben bereikt? Jullie mogen dan ook apetrots zijn op jullie prestatie!

Sir Ralph maakte niet alleen vandaag in verdedigend opzicht een sterke indruk, maar deed dat eerder ook al op de scouts van Ajax. Hij gaat ons daarom verlaten om zich volgend seizoen in Amsterdam bij de godenzonen te voegen. Ralph, wij wensen jou daar heel veel succes en zullen je, net als Mitchell Dijks die jou een jaar geleden voorging, zeker blijven volgen.

{foto4}

Ons resten nog het Internationale Pinkstertoernooi bij BSC Unisson in Boekelo en een afsluitende barbecue in Opmeer. Dan zit het seizoen er echt op. Een seizoen dat ons nog heel lang zal heugen.

Foto's & video: Rob Beense & Rob Lezer

Foto link     Bestel Afdrukken

Link naar film op YouTube: http://www.youtube.com/user/webmasterfcvolendam

Eindstand