Barry Opdam sluit aan bij de groep

• donderdag, 07 jul 2011

De voorlaatste dag op het schitterende trainingskamp van FC Volendam had een aangename start. Al in de ochtendtraining sloot Barry Opdam aan bij de selectie. Niet aan alle oefeningen nam hij deel, maar al snel bleek dat hij zich weer als een vis in het water voelde. Na maanden van een gedoseerd uitgebalanceerd herstelproces was toegewerkt naar “Vaals”, wat de start kon zijn van de rentree. De komende weken zal blijken of een volledig herstelde Barry Opdam ook zijn mannetje kan staan in de competitie die op 5 augustus uit tegen FC Dordrecht begint.

Twee trainingen stonden op het programma. Om te voorkomen dat spieren en gewrichten overbelast kunnen raken werden oefeningen afgewerkt die de spelers slimmer konden maken in tal van wedstrijdsituaties. Dat was een lust voor het oog. Op vier verschillende plaatsen spatten de vonken ervan af. Afwerken op de gaol door verdedigers, die vaak een lange bal willen geven en nu gedrukt moesten schieten. Henny Schilder liet met een aantal schitterende schoten zien, dat we hem komend seizoen in de topscorerslijst kunnen verwachten. Maar ook Jarmill Flu aarzelde geen moment voor het doel. Tussen alle instructies door klonk voortdurend het Engels dat bedoeld was voor Rok Roj, die echter al snel liet merken veel Nederlandse voetbaltermen in zijn bagage gestopt te hebben.

In de middag ging Peter Visser weer met een kleine groep spelers de heuvels van Limburg in. Om te voorkomen dat de jonge garde straks wel hele verhalen over de stranden van Bali en Mexico kan vertellen en niet weet wat er in Zuid-Limburg te genieten valt, heeft de enthousiaste Edamse trainer een minicursus ‘eigen land’ aangeboden. Ondertussen konden wat sprints getrokken worden voor de bolletjestrui. Deze afwisseling in combinatie met het teamgevoel op die heuvels van soms 12% heeft een meerwaarde in het groepsproces. Op de laatste dag staat voor de hele groep weer balcontact op het programma met als afsluiting de wedstrijd tegen de tweedebundesligaclub Alemannia Aachen.

{foto1}

{foto2}