Bekernederlaag in Maassluis

• donderdag, 16 nov 2023

Voor FC Volendam is het TOTO KNVB Bekertoernooi geeindigd in Maassluis. Bij het basisdebuut voor Bram van Driel en de eerste minuten van Robin Maulun in het Volendamse oranje zegevierde de Tweede Divisionist met 1 – 0.

FC Volendam, dat het moest doen zonder de internationals Calvin Twigt, Billy van Duijl en Imran Nazih en de niet geheel fitte Benaissa Benamar en Oskar Buur, kwam goed uit de startblokken en kreeg via Milan de Haan direct een levensgrote kans. De middenvelder, de afgelopen vier wedstrijden goed voor drie doelpunten, haalde uit na een doorgeschoten corner, maar plaatste de bal in het gezicht van Excelsior Maassluis-doelman Tobias van der Kleij. De thuisploeg groef zich in, maar kwam er een aantal keren gevaarlijk uit in de tegenaanval. Dat leverde in de twintigste minuut het eerste doelpunt van de wedstrijd op. Een fraaie aanval over links werd door Redouan Omar Ouali hard achter FC Volendam-keeper Mio Backhaus gekegeld.

FC Volendam herpakte zich halverwege het eerste gedeelte. Lequincio Zeefuik was tot twee keer toe dichtbij de gelijkmaker. Bij de eerste poging van de krachtige Volendammer werd de keeper weliswaar door de lucht gepasseerd, maar ontbeerde het aan kracht. Luttele seconden later kwam Zeefuik een teenlengte tekort bij tweede paal na een panklare voorzet van Robert Mühren.

Speldenprikjes

Ondanks het vele balbezit lukte FC Volendam het niet om doelrijpe kansen te creëren. Excelsior Maassluis, gesteund door een enthousiast thuispubliek, hield betrekkelijk eenvoudig stand. Zodoende zocht het met de verkregen voorsprong de kleedkamers op, waar FC Volendam-trainer Matthias Kohler voor het tweede bedrijf twee wissels doorvoerde en Achraf Douiri en Garang Kuol het veld instuurde.

Na enkele speldenprikjes aan Volendammer kant viel na een kwartier de eerste échte grote kans van de tweede helft te noteren. Kuol legde de bal goed af op Mühren, die vanaf de rand van de zestien de handschoenen testte van Van der Kleij. Even later kegelde De Haan de bal een metertje langs de kruising. Ook Booth vond met zijn poging op twintig meter van het doel de handen van de Maassluis-sluitpost.

Met Maulun binnen de lijnen joeg FC Volendam in de slotfase op de gelijkmaker. De middenvelder was het eindstation van een aanval over rechts, waarbij de bal strandde in een woud van benen. Het was het startsein van het slotoffensief, waarbij ook Damon Mirani zich voorin meldde. De verdediger kopte op aangeven van Maulun rakelings naast. Ook Zeefuik zag zijn kopbal langs de verkeerde kant van de paal eindigen. De grootste kans was nog voor De Haan, die de lat raakte. In de rebound kopte Mirani raak, maar hij stond buitenspel. Zodoende konden de Zuid-Hollandse handen de lucht in en kan FC Volendam zich volledig richten op handhaving in de Eredivisie.

AZ-uit

Komend weekend ligt de Eredivisie vanwege de interlandperiode stil. FC Volendam hervat op zondag 26 november de competitie met een uitwedstrijd bij AZ. Tickets voor dit duel zijn tot komende maandag te koop in de online ticketshop.

Scoreverloop:
20’ Redouan Omar Ouali 1 - 0

Excelsior Maassluis: Tobias van der Kelij; Calvin Tureaij, Kevin Rengeling, Gabri Urbanus, Vincent Schippers, Redouan Omar Ouali, Bram Wennekers, Pieter Langedijk, Yaël Eisden, Kevin Dercks, Gaultiér Overman.

FC Volendam: Mio Backhaus; Déron Payne (46. Achraf Douiri), Damon Mirani, Josh Flint, George Cox, Milan de Haan, Lequincio Zeefuik, Bram van Driel (64. Brian Plat); Bilal Ould-Chikh (46. Garang Kuol), Robert Mühren (79. Robin Maulun), Darius Johnson (64. Zach Booth).

Tekst: FC Volendam
Foto’s: Fred Rotgans