Boerrigter maakt verschil bij FC Volendam - RKC (3-4)

• vrijdag, 11 mrt 2011

Door Cor Westerveld

De 3670 toeschouwers bij FC Volendam-RKC hebben genoten van een waar doelpuntenfestijn. RKC nam een 4-3 overwinning mee naar huis, met vooral dank aan Derk Boerrigter die liefst drie van de vier Waalwijkse doelpunten voor zijn rekening nam. FC Volendam had het beste van het spel in de eerste helft; in de tweede helft waren de rollen omgedraaid. Met de jonge doelman Sonny Stevens in de goal voor Theo Zwarthoed en ook Mo Ajnane in de basis begon de thuisclub met veel passie en goed voetbal aan de wedstrijd. De ploeg van Gert Kruys kwam al na vier minuten speen op een 1-0 voorsprong. Een hoekschop van Anjane werd bij de tweede paal ingeschoten door Jack Tuyp, maar door een RKC verdediger van de doellijn gehaald. De bal kwam voor de voeten van Charles Dissels die Melvin Platje in staat stelde om te scoren.

{foto1}

Gesteund door deze snelle opsteker creëerde FC Volendam zich in de eerste helft prachtige kansen. Jack Tuyp kon alleen op doelman Arjan van Dijk afgaan, maar werd nog ingehaald door Guy Ramos en daarmee was de kans op een 2-0 voorsprong verkeken. Kees Pier Tol bracht stuurde daarna Charles Dissels alleen op de doelman af, maar ook deze kans liet de thuisclub onbenut. Uit een voorzet van Roy Bakkenes schoot Tuyp de bal over het doel van Van Dijk. Kortom, de thuisclub wist met vloeiende combinaties de ene na de andere kans te creëren, maar was slordig in de afwerking.

Ongehinderd
RKC kwam op gelijke hoogte door Boerrigter. De gevaarlijkste man bij RKC zette een aanval op met Robert Braber, die de bal naar Donny de Groot speelde. Ondanks een grote meerderheid aan FC Volendam-verdedigers, kon hij ongehinderd doorlopen en de bal die hij terug kreeg van DeGroot langs doelman Stevens schieten, 1-1. De thuisclub toonde veerkracht. Jack Tuyp stuurde Kees Pier Tol alleen op de doelman af, maar ook die schoot de bal hoog over het doel. De ijverige Melvin Platje, die een plaag bleek voor verdediger Ard van Peppen, profiteerde van een beginnersfout van doelman Van Dijk, die de bal uit een hoekschop van Ajnane losliet. Platje was er als de kippen bij om zijn tweede treffer aan te tekenen, 2-1. Scheidsrechter Makkelie hield in de eerste de hand boven het hoofd van Van Peppen, die rijp was voor zijn tweede gele kaart gele kaart. Makkelie hield het bij een reprimande. Niet erg consequent van Makkelie, die Ricky Kruys in de tweede helft wel met een tweede gele kaart wegstuurde. De eerste gele kaart die hij Kruys had gegeven, was uiterst dubieus. Melvin Platje stelde Jack Tuyp in staat om voor 3-1 te zorgen. Een meer dan terechte voorsprong. Vlak voor rust bewees Boerrigter zijn klasse door de bal op prachtige wijze achter Stevens te schieten, 3-2. Uit die treffer putte RKC in de tweede helft weer moed. Met Hans Mulder en Aaron Meijers in de ploeg voor respectievelijk Tony Varela en Sander Duits stond in de tweede helft en herboren RKC op het veld. Waar in de eerste helft de thuisclub heer en meester was, was RKC dat in de tweede helft.

{foto2}

Linkerflank
Gert Kruys hoopte het gevaar over de linkerflank in de tweede helft wat meer in te dammen door Platje te vervangen door Michel Kramer en liet de prima spelende maar moegestreden Ajnane het veld ruimen voor Laszio Zsidai. RKC bleef echter de betere ploeg. Doelman Sonny Stevens wist een prima inzet van Guy Ramos onschadelijk te maken ten koste van een hoekschop. Een kwartier voor tijd bezweek FC Volendam onder de aanhoudende druk van de Waalwijkers en Henrico Drost tekende voor de gelijkmaker, 3-3. Vier minuten voor het einde zorgde Boerrigter ervoor dat de winst toch nog meeging naar Waalwijk door zijn derde treffer te scoren 3-4.

Opgetogen
“Boerrigter maakte het verschil”, aldus Gert Kruys na afloop. Het was een lust voor het oog om FC Volendam in de eerste helft te zien spelen. Het thuispubliek genoot met volle teugen van het combinatiespel. “Ik heb Volendam dit seizoen nog niet zo goed zien voetballen als in de eerste helft’, aldus een opgetogen supporter, die een gelijkspel terecht had gevonden. Een gelijkspel had FC Volendam zeker verdiend. Kruys zag vooral op basis van het prima spel in de eerste helft perspectieven voor de komende wedstrijden. En hij was blij met het goede spel van Ajnane en Stevens.

{foto3}

Foto's: www.fredrotgans.nl