Businessclub sluit seizoen af met prachtige dag op Marken

• vrijdag, 27 jun 2014

Op 13 juni 2014, de dag van de eerste WK-wedstrijd van Nederland tegen Spanje, organiseerde het bestuur van de businessclub “Het andere Oranje” haar laatste businessclubactiviteit van het voetbalseizoen 2013-2014.

Rond het middaguur verzamelden wij ons in de businesslounge van de club en wandelenden van daaruit naar de haven van Volendam om vervolgens ons in te schepen op de ms “Jan Smit” van de Marker Express. Onder het genot van een stralende zon en een heerlijk glas prosecco op het promenade dek maakten wij de overtocht over de Gouwzee naar het voormalig eiland Marken.

Na het afmeren in de pittoreske haven van Marken gingen we naar het gezellige Eetcafé De Visscher waar onze gastheer Paul de Boer (lid van de club van 200 en ook bekend van restaurant De Lunch) ons een smakelijke lunch serveerde. Tijdens de lunch vertelde onze gastvrouw Jannetje Kes ons het één en ander over de geschiedenis en klederdracht van Marken.

Met de buikjes rond zijn we na de lunch van start gegaan voor een leerzame puzzeltocht over Marken waarbij de tocht in het teken stond van de Watersnoodramp in 1916. De geschiedenis van het eiland Marken begon rond het jaar 1235 wanneer monniken van het klooster Mariëngaerde het eiland betrekken. Zij bouwden dijken en een afwateringssysteem waardoor het eiland beschermd was tegen het water van de toen nog genaamde Zuiderzee (het huidige IJsselmeer). Echter deze monniken werden honderd jaar later verdreven door graaf Willem de Vierde van Holland. Doordat de monniken er niet meer waren, kwamen de dijken in verval met als gevolg dat het eiland regelmatig werd getroffen door overstromingen. Een oplossing hiervoor was om de huizen te bouwen op heuvels genaamd ‘Werven’.

Deze ‘Werven’ raakten in de 19e eeuw vol. Er moest opnieuw gezocht worden naar een oplossing. In groepjes van vier werd in temverband de strijd aangebonden om aan de hand van een fotopuzzeltocht de oplossing te vinden voor dit probleem. Om de kennis van de deelnemers over Marken nog verder te toetsen moesten nog enkele vragen worden beantwoord. De uiteindelijke winnaar werd het team van Hemmie Kerklingh.

Na een verfrissende ijsversnapering en korte uitleg vertrokken we per Tuk Tuk, beschikbaar gesteld door KAV Autoverhuur, ´en route´ over de dijk richting Monnickendam. Onderweg genoten we van het prachtige uitzicht over het water, als ook de landerijen en het meertje halverwege de rit. Deze breek is ontstaan tijdens de watersnood van bijna honderd jaar geleden. Na het parkeren van de tuks in het centrum van Monnickendam zijn we te voet gegaan naar museum ´de Speeltoren.´ De reis door de reconstructie van Waterland liet ons de fascinerende ontwikkeling zien van 2000 jaar van het ontstaan en de pracht van het Waterlandse landschap. In de Carillonzaal konden we de speeltoren van binnen zien. Speciale glazen wanden onthullen het oudste bespeelbare carillon ter wereld. We stonden oog in oog met de enorme speeltrommel, een machtig mechaniek dat draait, ratelt en een veelheid aan kabels in beweging brengt na iedere 15 minuten van het uur.

De stoeren onder ons hebben de toren beklommen en genoten vanaf de uitkijkpost van een schitterend uitzicht over de Gouwzee en Waterland.
Na het bezoek aan het museum belanden we met zijn allen op het terras van restaurant de Waegh voor een verkoelend biertje of drankje.

Vervolgens werd onze tocht per Tuk Tuk voortgezet over de prachtige polderwegen van de Purmer richting het centrum van Edam om vervolgens koers te zetten naar Volendam. Onderweg hadden we met deze elektrische karretjes zeer veel bekijks. Bewonderende en verbaasde blikken van zowel het publiek als van de politie in de trend van `wat is dat nu.`

We werden door de chauffeurs van de Tuk Tuk´s voor de deur van de Pompadour afgezet waar Kino en Pom ons verwelkomde in hun restaurant. Een overheerlijk vier gangen diner bereidde ons voor op de wedstrijd tegen de Spanjaarden welke wij op het grote scherm konden volgen. Als afsluiting beleefden we te midden van onze deelnemende businessclubleden en andere gasten een schitterende voetbalavond. Wat een dag, wat een mooi weer, wat een sfeer, wat een eclatante overwinning door Nederland op Spanje. Kortom een zeer geslaagd evenement om nooit meer te vergeten.

{foto1}

{foto2}