BV Veendam geeft FC Volendam een gevoelig lesje

• vrijdag, 18 sep 2009

BV Veendam geeft FC Volendam een gevoelig lesje

In plaats van recht te zetten wat Jong Volendam eerder deze week door Jong Veendam aangedaan was (0-5), ging nu ook FC Volendam zelf pijnlijk over de Veendamknie. Al bij rust was Volendam zoek gespeeld, zonder zelf ook maar een kans te creëren.

Vol goede moed toog FC Volendam na de overwinning op Excelsior naar Veendam. Op de ranglijst was het verschil nog maar twee punten, dus de winnaar deed goede zaken richting het linkerrijtje en subtop. Maar de eerste minuten maakten al snel duidelijk dat dit Volendam een moeilijke avond tegemoet zou gaan. Al na vijf minuten leidde de thuisclub door een doelpunt van Michael de Leeuw. Hij kreeg van drie Volendamverdedigers zoveel ruimte, dat een afgemeten voorzet van rechts alleen maar hoefde te worden aangeraakt. Al snel hierna kreeg Hamit Yildiz een gele kaart, omdat hij zijn directe tegenstander vasthield zonder dat er een bal in de buurt was. Nog binnen het eerste half uur brak dat Volendam lelijk op. Bij een tackle op de bal ging Yildiz er volgens scheidsrechter Van Sichem te hard in, wat hem een tweede gele kaart opleverde.

Volendam stond al vroeg met tien man. De vrije trap die Veendam mocht nemen, was veertig meter onderweg, maar werd toch slecht beoordeeld door de hele verdediging, waardoor Michiel Hemmen volkomen simpel de 2-0 kon inkoppen. Na dit doelpunt kreeg Veendam vleugels. Volendam speelde ver beneden het eigen niveau. Elke aanval was gevaarlijk. Na een half uur betekende dat eenvoudig 3-0, weer door De Leeuw. Volendam kreeg gevoelig voetballes. Nog voor rust werd het 4-0, omdat Tjeerd Korf testte wat Theo Zwarthoed in huis had. Het leverde een vierde doelpunt op, zonder dat Volendam ook maar een kans gehad had.

De tweede helft was voorspelbaar. Veendam hoefde niet zo nodig meer en Volendam likte de wonden. Het meest opwindende waren de spreekkoren van de Veendamsupporters. Met nog een kwartier te spelen vond Van Sichem het welletjes, al leek het erop dat ze nu ‘Melvin Sorry!’ scandeerden. Hij commandeerde de ploegen van het veld. Het was een duidelijk signaal voor iets dat gewoonte lijkt te worden.

Volendam speelde na het inbrengen van Jaap Molenaar voor Rowin van Zaanen wat opener, maar veel leverde het niet op. Een zeer gevoelige nederlaag, met twee pittige wedstrijden in het eigen Krasstadion voor de boeg.
Cor Tol

Foto's: Rob Lezer & Rob Beense (link)