Cambuur en Volendam in balans (update: video)

• vrijdag, 25 feb 2011

Enerverende wedstrijd in Leeuwarden eindigt in 2-2

Wie heeft de sleutel voor de laatste tien wedstrijden? Is het de technische staf, is het de ploeg als collectief of zijn het de spelers individueel? Het antwoord werd vrijdag in Leeuwarden gegeven, toen FC Volendam tegen Sportclub Cambuur in een zeer boeiende wedstrijd op 2-2 eindigde. Vol overgave knokte de hele ploeg zich naar een puntendeling waar beide teams vrede mee konden hebben. Voor rust was het een doelpuntenfestijn, na rust had een beter FC Volendam zich de volle winst kunnen toe-eigenen, maar werd er niet meer gescoord.

{foto3}

In het eerste half uur gebeurde er al heel veel. Al in de zesde minuut werd een doelpunt van ex-Volendammer Gijs Luirink terecht afgekeurd. Hij was bovenop Michael van der Werff geklommen om beter te kunnen koppen. Vier minuten later werd een doelpunt van Melvin Platje ten onrechte afgekeurd voor buitenspel. Scheidsrechter Kamphuis, die zich niets aantrok van het fanatiek meelevende thuispubliek, ging af op zijn assistent. De kijkers naar Eredivisie Live zagen echter dat Platje exact gelijk stond met zijn tegenstander. FC Volendam had de wedstrijd goed in handen, al was Sportclub Cambuur optisch meer aan de bal.

{foto1}

Breekpunt in de eerste helft was de strafschop die Kamphuis gaf. Ook nu weer een foutieve beslissing. Op een voorzet van rechts liet Robbin Ruiter de bal een keer stuiten. Alexander prent dook er tussen, op het moment dat Ruiter de bal opnieuw zou pakken. Prent viel lang uit. Met een lekkere grimas zag hij dat er penalty gegeven werd zonder dat Ruiter hem had aangeraakt. Ghoochannejhad benutte het cadeau feilloos. Amper twee minuten later werd Paul Beekman aangespeeld op vijftien meter van het doel. Omdat niemand hem aanpakte, kon hij zich omdraaien en in een keer op doel schieten. Zijn schitterende schot verdween onhoudbaar in de kruising. De 2-0 was tegen de verhouding en leek dodelijk voor FC Volendam. Ruim vijf minuten voor rust kreeg FC Volendam loon naar werken. Uit een corner van Roy Bakkenes kopte Ricky Kruijs knap raak (2-1). En bijna vanaf de aftrap was het Melvin Platje, die na een afgeslagen aanval, toch weer in kansrijke positie kwam. Doelman Meul had uitgeschoten, maar zag de bal direct terugkomen via zijn eigen middenveld. Luirink veranderde de bal van richting, waardoor Melvin Platje plotseling alleen voor de keeper stond. Dat betekende zijn twaalfde goal en voor FC Volendam de gelijkmaker (2-2).

{foto2}

In de tweede helft nam FC Volendam meteen het initiatief om het niet meer af te geven. Sportclub Cambuur werd vast gezet op eigen helft. Tot veel kansen kwam het niet, omdat de thuisclub zich niet gewonnen gaf. Halverwege leek FC Volendam succes te hebben, maar de voorzet van links werd door Dominique van Dijk in een flits ingeschoten, maar via de paal naar buiten gewerkt. Korte tijd later werd Charles Dissels weggestuurd, maar twee keer slaagde hij er niet in de bal in het lege doel te werken langs de merkwaardig uitgelopen doelman Meul. In de allerlaatste minuut kreeg Sportclub Cambuur haar eerste kans. Invaller Wau joeg de bal over het doel van Theo Zwarthoed, die Robbin Ruiter in de tweede helft attent vervangen had.

Een prachtige wedstrijd om naar te kijken, waarin FC Volendam vooral in de tweede helft had moeten oogsten. Met dit spel en deze inzet komen er nog negen mooie wedstrijden.

Foto's Rob Lezer & Rob Beense
Link naar het Digitaal Museum   Bestel foto's bij Rob Lezer   Bestel foto's bij Rob Beense
klik op de links

die schwalbe...