Clubrecord op het spel bij bezoek aan Maastrichtse Geusselt

• donderdag, 20 jan 2022

Het doelpuntloze gelijkspel tegen NAC Breda van afgelopen vrijdag was voor FC Volendam het twintigste duel op rij zonder nederlaag. In de Maastrichtste Geusselt kan FC Volendam het clubrecord uit het seizoen 1969-1970 evenaren. De laatste confrontaties bij MVV laten zien dat FC Volendam het altijd moeilijk heeft in Zuid-Limburg. Het duel begint om 20:00 uur en is live te zien bij ESPN 3.

MVV is bezig aan een zwakke reeks. De laatste vijf duel (inclusief het bekerduel tegen PEC Zwolle, 4 - 0) gingen verloren. Trainer Klaas Wels en zijn mannen bezetten de veertiende positie op de ranglijst en boekten hun laatste overwinning 19 november 2021, toen het met 0 – 2 won bij Almere City FC. Voor het komende duel tegen FC Volendam missen De Sterrendragers in elk geval verdedigers Clint Essers en Rico Zeegers. Beide achterhoedespelers zijn geschorst. FC Volendam moet in Maastricht rekening houden met de aanvallers van MVV. Spitsen Mart Remans en Mitchy Ntelo zijn samen goed voor vijftien doelpunten. Buitenspeler Sven Blummel is het creatieve brein van de Limburgers. Hij maakte vijf doelpunten en produceerde twee assists.

FC Volendam en MVV hebben een roemruchte historie. Het is voor FC Volendam de tegenstander waar de meeste duels tegen is gespeeld. Over de gehele historie stonden beide clubs al 81 keer tegenover elkaar. Op Keuken Kampioen Divisie-niveau zal dit vrijdagavond voor de 39ste keer plaats gaan vinden. In de 38 voorgaande edities wist FC Volendam veertien keer te winnen van de Limburgers. Twaalf keer werd het gelijk en even zo vaak ging de winst naar de Maastrichtenaren. Eerder dit seizoen boekte FC Volendam zijn eerste overwinning van het seizoen, door thuis met 5 – 0 te winnen. Daryl van Mieghem was met drie treffers toen de grote man.

Laatste zes duels één winstpartij

Van de laatste zes ontmoetingen in De Geusselt won FC Volendam er slechts één. In het seizoen 2016/2017 werd er met 1 - 2 gewonnen. Daniel van Son en Bert Steltenpool scoorden de doelpunten in dat duel. De editie van afgelopen jaar eindigde in 2 – 2. Martijn Kaars zette de oranjehemden op een 0 – 2 voorsprong, maar die marge werd in de blessuretijd uit handen gegeven. Voor Damon Mirani zal het Maastrichtste kunstgras hem doen terugdenken aan de heldenrol in zijn Almere City FC-tijd. Met maar liefst drie (!) treffers nam hij de volledige productie voor zijn rekening in het met 1 – 3 gewonnen duel.

Laatste vijf edities

27-08-2021 | FC Volendam – MVV: 5 - 0
Daryl van Mieghem (3x), Robert Mühren en Calvin Twigt

30-04-2021 | MVV - FC Volendam: 2 – 2
Martijn Kaars (2x)

03-01-2021 | FC Volendam - MVV: 0 – 1

13-12-2019 | FC Volendam - MVV: 4 – 1
Noah Fadiga, Martijn Kaars, Boy Deul en Franco Antonucci

29-03-2019 | MVV - FC Volendam: 1 – 1
Marco Tol

ESPN, Twitter & Instagram

MVV - FC Volendam is live te zien bij ESPN 3. Het duel is daarnaast ook te volgen via het Twitter-verslag en via onze story op Instagram. Er wordt vrijdagavond om 20:00 uur gefloten voor het begin van de eerste helft.

Tekst: Maarten Schuijl
Foto's: Fred Rotgans & Pro Shots