Column MVP - Voetbalschoenkleurverruwing

• maandag, 02 mrt 2009

Ik had in een krant gelezen, dat de schrijver van dat stuk, zich groen en blauw ergerde aan de verschillende kleur voetbalschoenen die de spelers tegenwoordig dragen. Ik ben daarna naar de training van FC Volendam gaan kijken, om te zien of het dragen van voetbalschoeisel, in de meest afzichtelijke kleuren, hier ook al toegeslagen had. Het viel mee, ik zag hooguit twee spelers een andere kleur dragen, zij hadden in plaats van zwarte , witte schoenen aan. Wel zag ik randen en flappen, en onderkanten van de schoenen in andere kleuren, (meest groen) maar niet in die maten dat het ergerlijk was. Het feit dat er nauwelijks sprake was van voetbalschoenkleurverruwing zou hier kunnen wijzen op een ingrijpen van de technische staf. Ik kan me voorstellen dat zij verordonneerd hebben dat er alleen op liefst zwarte, en eventueel op witte schoenen getraind mag worden. Dit om voetbalschoenkleurverruwing tegen te gaan, en de homogeniteit van de ploeg te bevorderen. Bij de eerst volgende thuiswedstrijd zal ik er op letten of de spelers zich houden aan deze kleur verordening. Overigens vind ik dat bij zwarte en/of witte voetbalschoenen, bijna alle kleuren voetbalsokken die gedragen worden op de Nederlandse voetbalvelden, het best passen. Ik heb ook al ergens gelezen , dat er voetbalschoenen op de markt gebracht worden om de kijker voor de gek te houden. Een trage speler zou dan schoenen kunnen gaan dragen met een bepaald patroon, waardoor het lijkt alsof hij zich sneller voortbeweegt. Dit om eventuele scouts op het verkeerde been te zetten.

Snelle spelers daarentegen kunnen patronen op hun schoenen nemen, waardoor het lijkt alsof ze niet zo snel zijn, om daarmee de tegenstander zand in de ogen te strooien. Ik vind deze ontwikkeling een zeer ernstige vorm van voetbalschoenpatroonverruwing en hoop dan ook dat er vanuit Zeist ingegrepen gaat worden. De nieuwste ontwikkeling blijkt te gaan om voetbalschoenen voor dames. Enkele commerciële heren zijn er bij op gekomen, dat het voetbal van dames weinig flatteus zou zijn. Zij zijn dan ook met een nieuwe trend gekomen, voetbalschoenen met een verhoogde hak, voor dames. Het moet nu toch niet veel gekker worden. Ook zouden zij bezig zijn om voor de dames, voetballaarzen met rits te ontwikkelen! Ik hoop dat deze voetbalschoenvormverruwing vanuit Zeist snel een halt toegeroepen zal worden.