Dagje Duitsland voor FC Volendam o14

• dinsdag, 04 mrt 2014

Zaterdag 22 februari begon vroeg dit jaar want er stond een reisje naar Duitsland op het programma.
Om 06.15 uur verzamelen in Volendam en na een snelle kop koffie vertrok de bus om half zeven richting Keulen. Vanwege de verplichte rustperiode van de chauffeur, kwamen we rond kwart over tien aan in Niehl. Dit is een gehucht waar de zustervereniging van FC Köln gehuisvest is. Alwaar de wedstrijd tegen de onder 14 van FC Köln gespeeld werd omdat het complex van Köln vol zat. Door de late aankomst moest het omkleden wat sneller dan gebruikelijk maar de aftrap kon toch rond de klok van elf plaats vinden.

{foto1}

De eerste behoorlijke kans, in de tiende minuut, was voor Volendam maar de keeper van Köln redde knap op de vrije trap van Bram. Een minuut later was het wel 1-0 voor de fysiek sterke tegenstander. Een combinatie door het centrum strandde eerst nog op de goed keepende Rob maar de rebound werd fraai benut. De wedstrijd ging wat op en neer zonder dat we grote kansen wisten te creëren. Tien minuten later verloren wij de bal op het middenveld, de spits van Köln ging ervandoor en wist in tweede instantie de 2-0 aan te tekenen.

{foto2}

De rust werd op het veld door gebracht want na een licht buitje in de eerste helft was het weer opgeknapt en probeerde een waterig zonnetje door te breken.
De tweede helft begon voortvarend want na drie minuten wist Mike een corner van Bram mooi binnen te koppen, 2-1. Met veel energie probeerde Volendam hierna de gelijkmaker te maken maar de Duitsers lieten zien dat ook zij de nodige energie in huis hadden en gaven sterk tegenstand.
Dit resulteerde in een goede actie van één van de middenvelders die na goed doorzetten de 3-1 produceerde vanaf de rand zestien. De wedstrijd was hierna feitelijk beslist omdat beide partijen vanaf toen elkaar gewaagd waren en zo eindigde de aantrekkelijke wedstrijd met 3-1 stand voor FC Köln.

Vermeldenswaard is nog wel dat Rob, die inmiddels vervangen was door Stan, de laatste vijf minuten bij de tegenstander op doel stond omdat hun keeper zich moest melden bij de onder 15 die een competitiewedstrijd moesten spelen. Al met al een heel leuke ervaring.

Een uurtje later vertrok de bus richting Mönchengladbach waar wij de bundesliga-wedstrijd tussen Borussia en Hoffenheim hebben bijgewoond. Qua spel misschien niet heel hoogstaand maar de strijd en inzet vergoedde veel. Een 2-0 voorsprong voor Borussia bij rust werd in de tweede helft teniet gedaan door de hard werkende tegenstander. Ons geluk daarbij was dat alle goals werden gescoord in de goal aan onze kant van het stadion.

Nadat de bus ons hierna had vervoerd naar Cuijk, alwaar de chauffeur werd afgelost door een collega, genoten wij van een welverdiend diner bij het plaatselijke Toekan etablissement van de familie van der Valk.

Moe maar voldaan heeft de verse chauffeur ons toen terug gereden naar het Kras stadion waar we rond tien uur arriveerden, opgewacht door enkele (groot) ouders die razend benieuwd waren naar alle wilde verhalen. Rest mij nog een woord van dank uit te spreken aan het adres van Jos Baas die deze dag tot in de puntjes had georganiseerd. Chapeau!

Everhard