Daniel Wals beste B1 keeper pinkstertoernooi in Boekelo

• donderdag, 27 mei 2010

B1, ondanks verlies in finale, smaakmaker Internationaal Pinkstertoernooi Boekelo

{foto1}

22-24/05 – Na het teleurstellende resultaat tijdens de vorige editie (slechts 7e), was ons er alles aan gelegen nu wel een rol van betekenis op dit 3 dagen durende sterk bezette Internationale Jeugdtoernooi voor B-junioren te gaan spelen. De 10 deelnemende teams waren over 2 poules verdeeld. Tegenstanders in onze poule waren: AA Gent, FC Twente, Slavia Praag en Tennis Borussia Berlin. De andere poule bestond uit: Sparta Rotterdam, Voralberger VF (Oostenrijk), Hvidovre IF (Denemarken), IF Elfsborg (Zweden) en (A1 van) het organiserende BSC Unisson.

Eerste tegenstander (op zaterdag) was Tennis Borussia Berlin. Volendam moest even op gang komen, waardoor de Duitsers ons in de beginfase onder druk konden zetten. Het spelbeeld veranderde echter vervolgens heel snel. Uiteindelijk was één doelpunt voldoende voor de eerste overwinning. In de tweede wedstrijd moest worden aangetreden tegen FC Twente. Volendam was heer en meester en de Tukkers mochten van geluk spreken dat de oranjehemden slordig met hun kansen omsprongen, want anders was de score veel hoger uitgevallen. Toch mocht de 4-0 overwinning er natuurlijk ook zijn. De basis voor een goed toernooi was gelegd.

De volgende dag moest worden geopend tegen Slavia Praag. Sommige spelers van dit team waren zo enorm uit de kluiten gewassen, dat men zich kon afvragen of hier wel sprake was van een B-juniorenteam. Het leverde een wedstrijd op met veel fysiek geweld van de kant van de Tsjechen. Rinus Michels introduceerde ooit de term “Voetbal is oorlog”. Deze wedstrijd voldeed daar volledig aan. Onze boys wisten zich uitstekend staande te houden en te beheersen en verdienen daarmee een groot compliment. Zelfs het arbitrale trio had zo genoeg van de Tsjechen, dat zij al aankondigden zeker niet nog een wedstrijd van dat team te willen leiden. Door de 1-0 winst op deze vechtmachine werd meteen ook de kruisfinale veilig gesteld. In de laatste poulewedstrijd tegen AA Gent moest worden beslist wie poulewinnaar zou worden. Aan een gelijkspel hadden wij genoeg, maar onze trainer wilde slechts voor de volle winst gaan. Beide ploegen waren aan elkaar gewaagd. Een ongelukkige handsbal van Sven leverde de Belgen halverwege de eerste helft een strafschop op. Opnieuw was Daniël onze redder in de nood. Met een geweldige safe wist hij de penalty te stoppen en ons en zichzelf voor de eerste tegentreffer te behoeden. Het was het sein voor ons team om nu zelf het heft in handen te nemen. Binnen de kortste keren stond AA Gent op een 3-0 achterstand. Cas wilde het kennelijk spannend houden, want tot verdriet van Daan, voor wie de nul heilig was, zorgde een eigen inzet van Cas ervoor dat hij voor het eerst tijdens het toernooi de bal uit het net moest vissen., 3-1. Het antwoord daarop van Volendam liet niet lang op zich wachten. Met 4-1 was de wedstrijd beslist. Een moment van onachtzaamheid in de defensie leverde nogmaals een tegentreffer op, maar de 4-2 was voldoende voor de eerste plaats in de poule. Met 12 punten uit 4 wedstrijden, een doelsaldo van 10-2, goed verzorgd en aanvallend voetbal én de complimenten daarvoor van de toernooiorganisatie, konden wij meer dan tevreden zijn.

In de halve finale op Tweede Pinksterdag was het Oostenrijkse Voralberger VF (de nr. 2 van Poule A) onze opponent. De 1-0 van Jessey was een fantastisch doelpunt en ook Eric pikte weer zijn goaltje mee. Met een 2-0 overwinning werd overtuigend de finale bereikt. Het feit dat opnieuw moest worden aangetreden tegen AA Gent gaf aan dat onze poule A de sterkste was.

Nu waren het wel de Belgen die de score openden. Op een mooi schot van 35 meter had Daniël geen passend antwoord. Het betekende voor het eerst tijdens het toernooi een achterstand. Volendam toonde een enorme mentale veerkracht, want meteen vanaf de aftrap bracht Jessey de stand al weer in evenwicht. Nog voor de pauze kwam AA Gent opnieuw op voorsprong. Vlak voor het laatste fluitsignaal kwam Volendam door een treffer van Boyd weer langszij. Het was meteen ook de eindstand. Penalties zouden dus moeten gaan uitmaken wie met de hoogste eer ging strijken. De 7e penalty van AA Gent was beslissend en leverde hen de toernooiwinst op. Jammer, maar niet getreurd. Wij kunnen namelijk toch terugkijken op een mooi toernooi en trots zijn op onze boys. Ze hebben uitstekend gepresteerd, maar ook weer nieuwe leerzame ervaringen opgedaan. Daarnaast hebben zij zich goede ambassadeurs voor FC Volendam getoond door de club met aantrekkelijk voetbal en sportief gedrag op positieve wijze uit te dragen. Uiteraard ook een verdienste van de trainer!

{foto2}

Dat kleine(re) keepers niet in het nadeel hoeven te zijn, bewees onze keeper Daniel Wals, die met katachtige reddingen en grote sprongkracht veel indruk maakte en terecht verkozen werd tot beste keeper.
Mij rest nog, namens ons team en de rest van de staf, iedereen een hele fijne vakantie toe te wensen. Graag weer tot ziens in het nieuwe seizoen.

Gerard Veeken

1. AA Gent