Dapper en sterk FC Volendam verliest nipt van koploper Feyenoord

• zondag, 12 mrt 2023

Voor de laatste wedstrijd van speelronde 25 reisde FC Volendam af naar Rotterdam. Op de zondagavond stond de wedstrijd tegen Feyenoord op het programma. De laatste overwinning van de Volendammers in De Kuip dateert van 35 jaar geleden. Daar kwam vanavond geen verandering in. Het uitstekende en goed georganiseerde FC Volendam ging met een voorsprong de rust in, maar moest in de tweede helft toch bezwijken onder de Rotterdamse druk: 2 - 1.

De eerste tien minuten van de wedstrijd verliep zonder problemen voor FC Volendam. Feyenoord had, zoals verwacht, de bal maar deed hier echter bijzonder weinig mee. De Volendammers hielden de linies compact aan elkaar gesloten en probeerden via de lange bal op Henk Veerman uit te breken. Kansen konden dan ook eigenlijk niet genoteerd worden.

Tactisch plan werkt

Na een minuut of elf werd de route via Veerman wederom opgetuigd. Benaissa Benamar lepelde de bal vanuit de Volendamse defensie over het Rotterdamse middenveld heen. Hij bereikte, zoals gezegd, Veerman die de bal perfect aannam. De boomlange spits stuurde met een steekpass Daryl van Mieghem weg in de diepte. Hij kon de bal ineens meenemen en haalde vervolgens doeltreffend uit in de verre hoek achter Timon Wellenreuther: 0 - 1.

Feyenoord ondervond uitermate veel hinder van het defensief maar uitstekend spelende FC Volendam. Het tactische plan van trainer Wim Jonk pakte goed uit. Feyenoord werd enigszins gevaarlijk via Quilindschy Hartman en Santiago Giménez. De Mexicaanse spits kopte echter naast het doel van Filip Stanković. De gevaarlijkste kansen werden echter door de Volendammers gecreëerd. Het beproefde lepelballetje van Benamar werd voor een tweede maal uit de kast getrokken. Benamar bereikte Veerman, die met zijn aanname zowel Marcus Pedersen als Lutsharel Geertruida uitspeelde. Hij kwam oog in oog met Wellenreuther te staan, maar zijn schot zeilde naast. FC Volendam bleef zoeken naar het tweede doelpunt. De standaardsituaties van Carel Eiting bleken andermaal gevaarlijk. Zo was het Damon Mirani die voor de neus van Wellenreuther, via de grond, over kopte. Het laatste wapenfeit van de eerste helft kwam van de voeten van Javairô Dilrosun. De buitenspeler trok van de rechterkant van het veld naar binnen en besloot met zijn linker te schieten. Het schot van Dilrosun trof geen doel, waardoor FC Volendam met een verrassende voorsprong de kleedkamers kon opzoeken.

Rotterdamse aanvalsgolven

De bezoekers uit Volendam schoten uit de startblokken en werden al vrijwel direct gevaarlijk middels Oskar Buur. De Deense verdediger haalde met zijn linkerbeen hard uit, maar zijn inzet werd gekraakt door Sebastian Szymanski. De Rotterdammers ontwaakten en voerden plots de druk op het doel van Stanković hoog op. Deze druk werd Volendam al snel fataal. Geertruida ontving de bal in het Volendamse zestienmetergebied. Na wat gedraai en gekap bereikte hij Giménez die razendsnel naar eerste paal was geslopen. De Mexicaan passeerde met één voetbeweging doelman Stanković: 1 - 1.

De Rotterdamse aanvalsgolven bleven aanhouden. Feyenoord werd wederom gevaarlijk via Giménez. Het schot van de spits was ditmaal een prooi voor Stanković. De grootste kans van de wedstrijd, voor de Volendammers, kwam tot stand door een miscommunicatie in de Rotterdamse defensie. Veerman dacht hiervan te profiteren, maar onder druk van twee Feyenoorders schoot de spits naast. Een snelle ingooi van Orkun Kökcü deed FC Volendam vervolgens de das om. Zijn ingooi belandde in de voeten van Giménez. Hij maakte goed gebruik van zijn lichaam en bleek te sterk in het duel. Zijn harde voorzet vond op ongelukkige wijze het lichaam van Mirani en plofte binnen: 2 - 1.

Het dappere Volendam weerde zich kranig en bleef knap op de been mede dankzij een sterk spelende Stanković. De Servische doelman trad nog kordaat op, op een inzet van verdediger Dávid Hancko en haalde in de blessuretijd nog een inzet van Igor Paixao uit het kruis. In de laatste seconden van de blessuretijd was het Xavier Mbuyamba die aan de noodrem moest trekken. De opstomende Giménez werd onderuitgehaald, net buiten het strafschopgebied. Dit resulteerde in een directe rode kaart voor Mbuyamba en een vrije trap tegen. De vrije trap leverde niets meer op voor de Rotterdammers. De punten bleven achter in Rotterdam waardoor Feyenoord de koppositie in de Eredivisie weer overnam van Ajax.

Fortuna Sittard naar De Dijk

Volgende week treedt FC Volendam aan op de vrijdagavond. Op 17 maart wordt in het Kras Stadion om 20.00 uur afgetrapt tegen Fortuna Sittard. De wedstrijd is te volgen via het Twitter-verslag en de Instagram-story. Kaarten voor dit duel zijn te koop in de online ticketshop.

Scoreverloop:
12’ Daryl van Mieghem 1 - 0
52’ Santiago Giménez 1 - 1
74’ Damon Mirani (e.d.) 2 - 1

Bijzonderheden:
90+3’ rode kaart Xavier Mbuyamba.

Feyenoord: Timon Wellenreuther, Marcus Pedersen (46’ Sebastian Szymanski), Lutsharel Geertruida, Dávid Hancko, Quilindschy Hartman (74’ Igor Paixao); Mats Wieffer, Danilo Pereira Da Silva (46’ Alireza Jahanbakhsh), Orkun Kökcü; Javairô Dilrosun (46’ Ezequiel Bullaude), Santiago Giménez, Oussama Idrissi (76’ Marcos Lopez).

FC Volendam: Filip Stanković; Oskar Buur (62’ Josh Flint), Brian Plat, Xavier Mbuyamba, Derry John Murkin; Benaissa Benamar, Carel Eiting, Damon Mirani (88’ Florent Sanchez); Calvin Twigt (88’ Robert Mühren), Henk Veerman, Daryl van Mieghem (67’ Walid Ould-Chikh).

Tekst: Berry Schilder
Foto's: Fred Rotgans en Johan de Wit