Dapper Jong FC Volendam alsnog onderuit tegen Scheveningen

• zaterdag, 25 mrt 2023

Jong FC Volendam trok naar Den Haag om het op te nemen tegen Scheveningen. Ondanks een hele fraaie goal van Tayrell Wouter die daardmee de 1 – 1 tekende, moesten de Volendammers door een kanonskogel van Ruben Koorndijk toegeven aan de Schollekoppen. Het duel eindigde in 2 – 1.

Met debutant Luc van Koeverden en basisdebutant David Petrović aan de aftrap, begon Jong FC Volendam aan de wedstrijd. De ploeg van Rowdy Nossent, die Kizito Musampa verving, kon in de eerste minuut haar eerste gevaarlijke aanval noteren. Jordi Blom raasde over de linkerflank en gaf een strakke voorzet. Voordat de bal Petrović bereikte, werkte Gautam Kalpoe de bal uit zijn zestien. Ook aan Scheveningse zijde werd er het een en ander gecreëerd in de beginfase. Zo won Koorndijk het duel van Rob Tol en schoot richting Jong FC Volendam-goalie Barry Lauwers. De sluitpost had echter geen kind aan de poging van de back. Even later was het Scheveningen-aanvoerder Tim Peters met een afstandschot, maar ook die poging vond geen net.

Na een klein kwartier kwam Scheveningen op voorsprong door een verdedigende fout. Mehmet Aldogan gaf strak voor, waarna Jong FC Volendam-verdediger Waleed Ait Abdellah al slidend de bal achter Lauwers werkte. De koppen van de Volendammers hingen gelukkig niet omlaag. Zo combineerde Darius Johnson goed met Wouter, maar kon Petrović de voorzet van de snelle vleugelspeler niet binnenwerken. Niet lang daarna speelde diezelfde Wouter Petrović wél vrij met een heerlijke steekpass, alleen gooide de assistent-scheidsrechter roet in het eten: buitenspel. Na vijfentwintig minuten bracht Wouter zijn ploeg op magistrale wijze weer naast Scheveningen. De vleugelaanvaller kreeg de bal van Petrović en liet met een fraai afstandsschot Sven van der Maaten kansloos achter.

Gevaar

Na de Volendamse goal drong Scheveningen aan. Kansen van Peters en Van Kleef vonden geen net, maar de Schollekoppen bleven aandringen. Zo gaf Aldogan voor op oud-prof Lex Immers, maar zowel de spits als goalie Lauwers konden niet bij de bal. Net voordat de teams de kleedkamers bezochten, kon Jong FC Volendam op voorsprong komen door debutant Van Koeverden. Een hoekschop van Blom belandde op het hoofd van de jonge verdediger. De kans van de Volendammers werd echter van de lijn gewerkt door Koorndijk. Zo zochten de Oranjehemden en de Schollekoppen de kleedkamers op met een gelijke stand.

Snelle domper

Met Déron Payne voor Ezechiel Fiemawhle begonnen de Volendammers aan de tweede helft. Na twaalf minuten moesten de Oranjehemden toch toegeven aan een kanonskogel van Koorndijk. De linksback schoot onberispelijk in de kruising, waardoor Lauwers alleen maar kon toekijken: 2 – 1. Trainer Nossent bracht in minuut 58 Lequincio Zeefuik en Mika van der Horst in en er onstond meteen dreiging. Zeefuik stond oog-in-oog met Van der Maaten, maar de goalie van Scheveningen keerde zijn schot. Na een ruim uur eiste Lauwers een heldenrol op, toen de sluitpost met een snel reflex een kopbal van Robert van Koesveld fraai redde.

Met nog een kwartier op de klok, gebruikte Wouter zijn snelheid door vanaf de middellijn naar het Scheveningse doelgebied te sprinten. Op de rand van de zestien haalde de aanvaller uit, maar de bal ging over alles en iedereen heen. Het bleek het laatste wapenfeit van de wedstrijd, want ondanks het betere spel braken de Volendammers niet meer door de Scheveningse defensie heen en eindigde het duel in een 2 – 1 verliespartij.

Quick Boys-thuis

Volgend weekend ontvangt Jong FC Volendam het Quick Boys van oud-FC Volendammers Jim Beers, Dyllandro Panka en Nick Runderkamp. De aftrap is om 15.00 uur in het Kras Stadion.

Scoreverloop:
12’ Waleed Ait Abdellah (e.d.) 1 – 0
25’ Tayrell Wouter 1 – 1
57’ Ruben Koorndijk 2 – 1

Gele kaarten:
Ezechiel Fiemawhle, Déron Payne, Mika van der Horst

Opstelling Scheveningen: Sven van der Maaten; Kevin Gómez-Niëto, Gautam Kalpoe, Robert van Koesveld, Ruben Koorndijk; Mitchell de Vlucht, Jardi de Jong; Mehmet Aldogan (78. Julian Markvoort Reke, Lorenzo van Kleef (88. Maarten Rieder), Tim Peters (62. Michael de Niet); Lex Immers

Opstelling Jong FC Volendam: Barry Lauwers; Rob Tol, Waleed Ait Abdellah, Luc van Koeverden, Ezechiel Fiemawhle (46. Déron Payne); Milan de Haan, Darius Johnson (58. Mika van der Horst), Flip Klomp (73. Leon Maloney); Tayrell Wouter, David Petrović (58. Lequincio Zeefuik), Jordi Blom (73. Jermaine Rijssel)

Tekst: Stefan van Nierop
Foto’s: ProShots / Toon Dompeling