Darius Johnson: "Ook tegen topploegen kunnen we kansen creëren"

• zondag, 11 feb 2024

Na een vroege voorsprong van de Oranjehemden heeft FC Volendam zondagavond een nederlaag tegen PSV niet kunnen voorkomen. In het Kras Stadion werd het 1-5. Hoofdtrainer Regillio Simons & Darius Johnson zien positieve ontwikkelingen binnen het team.

In de tweede minuut van de wedstrijd kwam FC Volendam op een vroege voorsprong door een eigen doelpunt van Jordan Teze. Johnson was bij de goal direct betrokken. “We begonnen zeer sterk wat uiteindelijk tot het doelpunt leidde. Het was een echte team goal en ik ben blij dat ik het eindstation was. Helaas konden we het niet vasthouden.” De Engelse buitenspeler geloofde in een stunt tegen PSV. “Dit was het moment om een verrassend resultaat neer te zetten voor de fans. Helaas lukte dit uiteindelijk niet, maar de eerste helft biedt perspectief om de winst bij de volgende wedstrijden te bewerkstelligen.”

Kans op meer

De eerste helft deed FC Volendam niet onder voor de uitploeg. PSV vond het lastig om grote kansen te creëren. Johnson zag dat de verdediging goed stond. "Defensief stond het in de eerste 45 minuten zeer goed. De top van de eredivisie houd je voor zo’n lange tijd op 1-1. Dat stond dus echt als een huis.” Alhoewel het een lange tijd 1-1 stond, had de thuisploeg zelfs kans op een tweede voorsprong. “Aanvallend hadden we regelmatig kansen, waaronder de bal van Zach Booth op de paal. Ook tegen topploegen kunnen we kansen creëren. Dit geeft hoop op meer bij de komende wedstrijden."

Voortborduren op positieve punten

Ook Simons haalde positieve punten uit de wedstrijd. “Toen de 1-0 viel, was ik blij. Op zulke scenario’s trainen we met het team. Dit deden de jongens goed en dit was voor ons als team ook goed. De gehele eerste helft waren we goed.” De tweede helft zag er anders uit voor de oranjehemden. Door de 1-2 werd de ploeg slordiger en kwamen er meer foutjes in het spel, volgens Simons. “Je moet niet vergeten dat je tegen een tegenstander speelt van een aardig niveau. Door blessures zaten er veel jonge spelers in de selectie. Ze hebben zich goed staande gehouden tegen zo’n tegenstander. We borduren verder op de positieve dingen en zien elke wedstrijd als een cruciale wedstrijd. Vitesse-uit is er zo'n eentje", aldus Simons.

Tekst: Jeroen van Keeken
Foto's: Fred Rotgans