De Boertjes: "Eerder ingeschreven bij voetbal dan burgerlijke stand"

• donderdag, 14 jan 2016

Door: Cor Westerveld

Jim (20) en zijn broer Job de Boer (17) slaan vrijwel geen wedstrijd over. Opa Piet de Boer uit Kwadijk nam hun vader Peter al mee naar het stadion en die besmette op zijn beurt zijn zoons met het Volendamvirus.

Na hun geboorte werden Jim en Jop door hun vader eerst als lid aangemeld bij de supportersclub van Volendam en pas daarna deed hij aangifte bij de burgerlijke stand van de gemeente Zeevang. Tim mocht op zijn vijfde jaar al mee naar het stadion en Job op zijn vierde. Vader Peter had veertig jaar een seizoenkaart maar moest vanwege een hernia afhaken. “Uitgerekend in het jaar dat we voor de laatste keer naar de eredivisie promoveerden, had hij geen seizoenkaart. Hij heeft toen een paar keer een kaartje gekocht”, weten zijn zoons.

Jim en Job leven op de Pé Mühren-tribune hartstochtelijk mee. Hun respectievelijke vriendinnen Roby en Jyzea komen op een speeldag van FC Volendam op het tweede plan. “Maar Roby gaat af en toe wel mee. Tegen Telstar, FC Dordrecht en De Graafschap was ze mee”, aldus Jim. Job verzekert dat zijn vriendin ook nog wel een aantal keren mee zal gaan. De Boertjes hebben het maar druk met voetbal (Ze zijn niet bij de televisie weg te slaan), school en bijbaantje. Jim trapt nog een balletje mee bij Oosthuizen. In de ’derde’ helft komt hij naar eigen zeggen pas goed uit de verf. Hij volgt een HBO-studie marketing bij Inholland. Als bijbaantje werkt hij als huishoudelijk hulp in een verzorgingshuis in Oosthuizen.

Pizzakoerier
Job heeft al heel wat clubs versleten als voetballer: Oosthuizen, Purmersteijn, ZOB en nu speelt hij in de A2 bij Always Forward. Bij Purmersteijn werd hij gescout door FC Utrecht. “Ik heb er stage gelopen en viel na drie ronden af. FC Volendam wilde mij als tussenstap bij Purmersteijn laten spelen. Dat heb ik niet gedaan. Ben toen naar de RKAV gegaan en trainde daar mee tot en met de B1. Na mot met de trainer ben ik teruggegaan naar Forward.” Hij reageert schouderophalend op de vraag of hij nog hogerop denkt te komen in de voetballerij. Moeder, Gea, die voorheen het meisjesteam van Oosthuizen begeleidde waarin dochter Nina speelde, heeft de hoop nog niet opgegeven. “Je weet het maar nooit”, zegt ze. Job volgt de HBO opleiding internationale groothandel. Om zijn studie en hobby te bekostigen is hij pizzakoerier in Hoorn.

Over de eerste helft van FC Volendam zijn Jim en Job dik tevreden. “Was top! Maar na de wedstrijd tegen MVV is het minder geworden.” De gouden tip voor coach Molenaar hebben ze niet. Nou ja, belangrijk is wel dat we bij de eerste vijf eindigen en er een goede balans komt in het elftal. En dat de jonge spelers worden klaargestoomd voor de play-offs. Spelers als Dylan Mertens en Kevin van Kippersluis kunnen zeker nog doorgroeien.”