De Koning: “Een eindsprint zoals vorig seizoen is niet reÁ«el ”

• vrijdag, 27 dec 2013

Door Cor Westerveld

Met het vertrek van vier spelers (Tuyp, De Lange, Kramer, Stevens) heeft de selectie van FC Volendam in kwalitatieve zin dit seizoen ingeboet. Tuyp en Kramer waren vorig seizoen samen goed voor een vijftigtal treffers. Vorig seizoen stond FC Volendam bij het ingaan van de winterstop op 28 punten uit 17 wedstrijden. Nu op 32 punten uit 22 wedstrijden en staat daarmee op de 10e plaats.

Vorig seizoen begon FC Volendam na de winterstop aan een imponerende eindsprint en miste op een haar na het kampioenschap en promotie naar de eredivisie. Het team van vorig seizoen mogen we echter niet vergelijken met de ploeg van dit seizoen. “Het is niet reëel om van de huidige ploeg weer zo’n huzarenstuk te verwachten”, aldus Hans de Koning.
Over de eerste competitiehelft is hij redelijk tevreden. “We hebben tegen Telstar, De Graafschap, FC Dordrecht en Eindhoven punten laten liggen. Hier krijg je wat en daar laat je wat. Maar met drie, vier punten meer hadden we op de 6e plaats gestaan. Alles staat toch vrij dicht bij elkaar. We doen ons uiterste best, maar moeten realistisch blijven. De afwerking kan beter en we moeten vaker de nul zien te houden, maar dat heeft alles te maken met kwaliteit. We zullen nog stappen moeten maken”, aldus de trainer.

Uitdaging
Het doel voor dit seizoen blijft het behalen van de play offs. Dat is nog geen peulenschilletje. Maar het is wel een mooie uitdaging voor de spelers. Het trainingskamp in Turkije ziet Hans de Koning als een prima middel om de homogeniteit van de ploeg op te vijzelen. In de eerste paar wedstrijden (Telstar uit en Almere City thuis) zal volgens hem moeten blijken of FC Volendam goed overwintert heeft en waar het dan als ploeg staat. FC Volendam speelt nog zes keer thuis en tien keer uit. Opvallend dit seizoen is dat er tot dusver in de uitwedstrijden 19 punten zijn behaald tegen slechts 13 thuis. Dat laatste kan dus alleen maar beter. Hans de Koning hoopt in ieder geval dat na de winterstop zijn ploeg blessurevrij is. Dat dus ook middenvelder Raymond Fafiani volledig hersteld is van de knieoperatie die hij heeft ondergaan. En belangrijk vindt hij het dat de supporters als twaalfde man achter de spelers gaan staan. “Met zijn allen moeten we er voor gaan”, besluit hij.